Pelin tutoriaalin rakentaminen
Tasala, Joni (2019)
Tasala, Joni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027335
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin pelien johdantoa eli tutoriaalia. Tutoriaali on hyvin tärkeä osa pelin rakennetta, sillä sen on pelin sääntöjen ja mekaniikkojen opettamisen lisäksi oltava viihdyttävä ja kuvaava ensivaikutelma pelistä. Tämän työn tavoite oli koota tutoriaalin rakentamiseen liittyviä ohjeita ja periaatteita eri lähteistä ja tarjota analyysejä, esimerkkejä ja aineistoja. Lisäksi työssä esiteltiin olemassa olevien pelien tutoriaaleja ja analysoitiin niitä. Työ on tarkoitettu aloitteleville pelisuunnittelijoille ja -kehittäjille.
Tutoriaalin rakentamiseen liittyvät periaatteet ovat muuttuneet jonkin verran aikojen saatossa, mutta iso osa niistä on nähty hyvänä aikakaudesta riippumatta. Yksi näistä periaatteista on se, että tutoriaalin tulisi olla interaktiivinen, eli pelaaja saa itse pelata sen. Tekstein tai videoin opettamista tulisi näin ollen välttää. Muita tärkeitä tutoriaalin ominaisuuksia on muun muassa se, että pelaajan tulisi pystyä halutessaan ohittamaan se. Lisäksi tutoriaalin tulisi tarjota pelaajalle pelialue, joka ei rankaise häntä, jos hän ei onnistu käyttämään opetettavaa pelimekaniikkaa oikein. Pelin tulee antaa pelaajan harjoitella pelimekaniikkoja turvallisessa ympäristössä niin kauan kuin hän haluaa.
On olemassa lukemattomia tapoja toteuttaa tutoriaali, ja eri tavat sopivat erityyppisille peleille. Tässä työssä keskityttiin esittelemään pääasiassa sellaisia periaatteita, joita pystyy soveltamaan suuressa osassa pelityyppejä. Jää pelinkehittäjän vastuulle arvioida kunkin periaatteen soveltuvuutta kehityksessä olevaan peliin.
Tutoriaalin rakentamiseen liittyvät periaatteet ovat muuttuneet jonkin verran aikojen saatossa, mutta iso osa niistä on nähty hyvänä aikakaudesta riippumatta. Yksi näistä periaatteista on se, että tutoriaalin tulisi olla interaktiivinen, eli pelaaja saa itse pelata sen. Tekstein tai videoin opettamista tulisi näin ollen välttää. Muita tärkeitä tutoriaalin ominaisuuksia on muun muassa se, että pelaajan tulisi pystyä halutessaan ohittamaan se. Lisäksi tutoriaalin tulisi tarjota pelaajalle pelialue, joka ei rankaise häntä, jos hän ei onnistu käyttämään opetettavaa pelimekaniikkaa oikein. Pelin tulee antaa pelaajan harjoitella pelimekaniikkoja turvallisessa ympäristössä niin kauan kuin hän haluaa.
On olemassa lukemattomia tapoja toteuttaa tutoriaali, ja eri tavat sopivat erityyppisille peleille. Tässä työssä keskityttiin esittelemään pääasiassa sellaisia periaatteita, joita pystyy soveltamaan suuressa osassa pelityyppejä. Jää pelinkehittäjän vastuulle arvioida kunkin periaatteen soveltuvuutta kehityksessä olevaan peliin.
