Maanpuolustuskorkeakoulun palkatun henkilöstön viikkoliikuntapalvelujen käyttäjälähtöinen kehittämisprojekti tuotteistamisen avulla
Nieminen, Laura (2019)
Nieminen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027339
Tiivistelmä
Maanpuolustuskorkeakoulu (MPKK) järjestää noin kolmellesadalle työntekijälleen ohjattua viikkoliikuntaa päivittäin. Ammattisotilailla on oikeus, ja siviilihenkilöstöllä mahdollisuus käyt- tää osallistumiseen työaikaa yhteensä kaksi tuntia viikossa. Taustalla on ammattisotilaan lakisääteinen velvollisuus ylläpitää tehtäviensä vaatimaa fyysistä toimintakykyä ja kenttäkel- poisuutta. Lisäksi fyysisesti hyvässä kunnossa oleva työntekijä on kakkien etu, joten mahdol- lisuuden tarjoaminen myös siviilihenkilöstölle on perusteltua.
Palvelu on prosessi, jossa sekä palvelun tuottaja, että asiakas ovat mukana. He tuottavat yhdessä palvelulle arvoa palveluhetkellä. Palvelujen kehittäminen asiakaslähtöisestä näkö- kulmasta alkaa asiakaan tarpeiden ja toiveiden ymmärtämisestä. Tuotteistamisen avulla pal- velun sisäinen tuotantoprosessi voidaan kehittää selkeäksi toimintasuunnitelmaksi ja palvelun ulkoinen prosessi voidaan jalostaa myyntikelpoiseksi palvelutuotteeksi. Tuotteistamisen ta- voitteena voi olla esimerkiksi palvelun markkinoinnin tehostaminen tai tasapainon löytäminen vakioidun ja räätälöidyn palvelun välillä. Yksinkertaisimmillaan tuotteistaminen on palvelun tarjoama arvo kiteytettynä asiakkaalle ymmärrettävään muotoon.
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää henkilökunnan liikuntapalveluihin liittyviä tarpeita ja toiveita, jotta ohjattua liikuntaa saataisiin kehitettyä siten, että yhä useampi henki- lökunnan jäsen osallistuisi ohjattuun viikkoliikuntaan. Kerätyn tiedon perusteella tavoitteena oli luoda tuotteistamisen keinoin konkreettiset työkalut ohjaamaan sekä viikkoliikunnan sisäi- siä, että ulkoisia prosesseja.
Kehittämistehtävä oli toimintatutkimus, ja kehittämistyössä käytettiin työkaluna tuotteistami- sen prosessia. Asiakastiedon kerääminen toteutettiin koko MPKK:n henkilökunnalle lähete- tyillä Webropol -kyselyillä, joista ensimmäisessä kartoitettiin henkilökunnan tarpeita ja toiveita viikkoliikuntaan liittyen, ja toisessa selvitettiin parhaita käytännön toteutustapoja ensimmäisen kyselyn perusteella selvinneille toiveille ja tarpeille. Apuna liikuntapalvelujen tuotteistamispro- sessissa käytettiin mm. benchmarkingia, joka toteutettiin vuoden 2019 helmi-maaliskuussa.
Viikkoliikuntapalvelun tuotteistamisprosessin aikana luotiin viikkoliikunnan karkea prosessiku- vaus, sekä suunnitelma viikkoliikunnan markkinointiviestinnälle. Kehittämistyön asiakkaalle näkyvänä lopputuloksena syntyi viikkoliikuntatarjotin kuvaamaan MPKK:lla tarjolla olevia lii- kuntapalveluja, sekä pohja viikkoliikuntakalenterille. Lisäksi sisäisen prosessin hallinnan työ- kaluksi luotiin viikkoliikunnan suunnittelutyökalu, sekä viikkoliikunnan vuosikello.
Viikkoliikuntatarjotin kertoo tarjonnan, ja kalenteri puolestaan kertoo milloin palveluja tar- jotaan. Vuosikello auttaa hahmottamaan liikuntaan liittyvät tapahtumat vuositasolla, auttaen suunnittelussa ja perehdyttämisessä. Viikkoliikunnan suunnittelutyökalu puolestaan ohjaa viikkoliikuntakalenterin tekijää asiakaslähtöisen kalenterin muodostamisessa.
Palvelu on prosessi, jossa sekä palvelun tuottaja, että asiakas ovat mukana. He tuottavat yhdessä palvelulle arvoa palveluhetkellä. Palvelujen kehittäminen asiakaslähtöisestä näkö- kulmasta alkaa asiakaan tarpeiden ja toiveiden ymmärtämisestä. Tuotteistamisen avulla pal- velun sisäinen tuotantoprosessi voidaan kehittää selkeäksi toimintasuunnitelmaksi ja palvelun ulkoinen prosessi voidaan jalostaa myyntikelpoiseksi palvelutuotteeksi. Tuotteistamisen ta- voitteena voi olla esimerkiksi palvelun markkinoinnin tehostaminen tai tasapainon löytäminen vakioidun ja räätälöidyn palvelun välillä. Yksinkertaisimmillaan tuotteistaminen on palvelun tarjoama arvo kiteytettynä asiakkaalle ymmärrettävään muotoon.
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää henkilökunnan liikuntapalveluihin liittyviä tarpeita ja toiveita, jotta ohjattua liikuntaa saataisiin kehitettyä siten, että yhä useampi henki- lökunnan jäsen osallistuisi ohjattuun viikkoliikuntaan. Kerätyn tiedon perusteella tavoitteena oli luoda tuotteistamisen keinoin konkreettiset työkalut ohjaamaan sekä viikkoliikunnan sisäi- siä, että ulkoisia prosesseja.
Kehittämistehtävä oli toimintatutkimus, ja kehittämistyössä käytettiin työkaluna tuotteistami- sen prosessia. Asiakastiedon kerääminen toteutettiin koko MPKK:n henkilökunnalle lähete- tyillä Webropol -kyselyillä, joista ensimmäisessä kartoitettiin henkilökunnan tarpeita ja toiveita viikkoliikuntaan liittyen, ja toisessa selvitettiin parhaita käytännön toteutustapoja ensimmäisen kyselyn perusteella selvinneille toiveille ja tarpeille. Apuna liikuntapalvelujen tuotteistamispro- sessissa käytettiin mm. benchmarkingia, joka toteutettiin vuoden 2019 helmi-maaliskuussa.
Viikkoliikuntapalvelun tuotteistamisprosessin aikana luotiin viikkoliikunnan karkea prosessiku- vaus, sekä suunnitelma viikkoliikunnan markkinointiviestinnälle. Kehittämistyön asiakkaalle näkyvänä lopputuloksena syntyi viikkoliikuntatarjotin kuvaamaan MPKK:lla tarjolla olevia lii- kuntapalveluja, sekä pohja viikkoliikuntakalenterille. Lisäksi sisäisen prosessin hallinnan työ- kaluksi luotiin viikkoliikunnan suunnittelutyökalu, sekä viikkoliikunnan vuosikello.
Viikkoliikuntatarjotin kertoo tarjonnan, ja kalenteri puolestaan kertoo milloin palveluja tar- jotaan. Vuosikello auttaa hahmottamaan liikuntaan liittyvät tapahtumat vuositasolla, auttaen suunnittelussa ja perehdyttämisessä. Viikkoliikunnan suunnittelutyökalu puolestaan ohjaa viikkoliikuntakalenterin tekijää asiakaslähtöisen kalenterin muodostamisessa.