Liikkuvan koulun loppusuoralla - liikunnallinen toimintakulttuuri nurmijärveläisiin alakouluihin
Lahtinen, Aino (2019)
Lahtinen, Aino
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027309
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on arvioida nurmijärveläisten alakoulujen liikunnallista toimintakulttuuria sekä saada opettajien ääni kuuluville siitä, mitkä ovat toiminnallisen työkulttuurin haasteet ja tuet. Tämän suunnitelmatyön pohjalta Nurmijärven Liikkuva koulu –koordinaattori työstää ja kokoaa materiaalipankin kaikkien opettajien hyödynnettäväksi. Materiaalipankin tarkoituksena on edistää liikunnallisen toiminta- ja työkulttuurin muodostumista kouluihin. Liikkuva koulu –hankkeen päättyessä kevät lukukauteen 2019 työn toimeksiantaja haluaa varmistaa toiminnallisuuden juurtumisen jokaiseen alakouluun sekä yhä lisätä fyysistä aktiivisuutta koulupäiviin.
Työn tarve perustuu tutkimustietoon liikunnan ja oppimisen yhteyksistä sekä Opetussuunnitelman 2016 mukaisen laaja-alaisen oppimisen toteutumiseksi. Tarkoituksena on myös säilyttää ja vakioida Liikkuva koulu –hanketoiminnan aikaan saamia positiivisia muutoksia oppilaiden fyysisien aktiivisuuden lisäämisessä.
Työstö aloitettiin marraskuussa 2018 ja se päättyi keväällä 2019. Työstö ja tiedon keruu suoritettiin opettajalähtöisesti vierailemalla kouluissa ja haastattelemalla opettajia. Työ tehtiin tiiviissä yhteistyössä työelämän toimeksiantajan, Nurmijärven kunnan Liikkuva koulu –koordinaattorin kanssa, joten myös hänen asiantuntemuksensa on otettu työssä huomioon.
Kouluvierailut ja opettajien sekä koordinaattorin haastattelut rakensivat hyvän kokonaiskuvan Nurmijärven kunnan koulujen liikunnallisen toimintakulttuurin tilasta. Kunnan koulujen ja opettajien välillä on eroavaisuuksia ja tästä syystä toimeksiantaja haluaa tarjota matalan kynnyksen työkalun jokaisen opettajan käyttöön.
Työn tuloksena luodaan pohja ja perustelut mahdollisimman helppokäyttöisen ja helposti saatavilla olevan materiaalipankin kokoamiselle. Tämä materiaalipankki tulee olemaan työkalu kaikille opettajille, mutta erityisesti niille opettajille, jotka vasta harjoittelevat koulupäivien toiminnallistamista. Näiden opettajien on jatkossa helpompi tarttua toiminnallisiin opetustehtäviin ja osallistua liikunnallisen toimintakulttuurin rakentamiseen työyhteisössä.
Työn tarve perustuu tutkimustietoon liikunnan ja oppimisen yhteyksistä sekä Opetussuunnitelman 2016 mukaisen laaja-alaisen oppimisen toteutumiseksi. Tarkoituksena on myös säilyttää ja vakioida Liikkuva koulu –hanketoiminnan aikaan saamia positiivisia muutoksia oppilaiden fyysisien aktiivisuuden lisäämisessä.
Työstö aloitettiin marraskuussa 2018 ja se päättyi keväällä 2019. Työstö ja tiedon keruu suoritettiin opettajalähtöisesti vierailemalla kouluissa ja haastattelemalla opettajia. Työ tehtiin tiiviissä yhteistyössä työelämän toimeksiantajan, Nurmijärven kunnan Liikkuva koulu –koordinaattorin kanssa, joten myös hänen asiantuntemuksensa on otettu työssä huomioon.
Kouluvierailut ja opettajien sekä koordinaattorin haastattelut rakensivat hyvän kokonaiskuvan Nurmijärven kunnan koulujen liikunnallisen toimintakulttuurin tilasta. Kunnan koulujen ja opettajien välillä on eroavaisuuksia ja tästä syystä toimeksiantaja haluaa tarjota matalan kynnyksen työkalun jokaisen opettajan käyttöön.
Työn tuloksena luodaan pohja ja perustelut mahdollisimman helppokäyttöisen ja helposti saatavilla olevan materiaalipankin kokoamiselle. Tämä materiaalipankki tulee olemaan työkalu kaikille opettajille, mutta erityisesti niille opettajille, jotka vasta harjoittelevat koulupäivien toiminnallistamista. Näiden opettajien on jatkossa helpompi tarttua toiminnallisiin opetustehtäviin ja osallistua liikunnallisen toimintakulttuurin rakentamiseen työyhteisössä.