Telinevoimistelukansio työvälineeksi Ristin koulun ala-asteelle
Saarinen, Tuisku (2019)
Saarinen, Tuisku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027284
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Ristin koulun ala-asteelle materiaaliopas telinevoimistelutunneille, joka lisää taitoharjoittelun määrää ja laatua koulun liikuntatunneilla. Opas toimii opettajille työkaluna telinevoimistelutuntien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Se sisältää kuvia telinevoimistelun lajiharjoitteista sekä ohjeet materiaalin käytöstä. Työ suunniteltiin toimivaksi konseptiksi käyttäen joko Ristin koulun liikuntavälineitä ja/tai Erkki Tervon jumppakärryn sisällön välineistöä.
Opinnäytetyö käynnistettiin tammikuussa 2019 toimeksiantajan pyynnöstä. Koulu oli varannut käyttöönsä jumppakärryn, jonka välineiden käytöstä opettajat toivoivat opastusta. Työ on suunniteltu opettajien käyttöön, mutta sen kohderyhmänä toimii ala-asteikäiset oppilaat. Työn aihe rajattiin telinevoimisteluun.
Työn teoriaosuudessa keskitytään perusopetuksen liikunnan opetussuunnitelmaan ja sen tavoitteisiin, taidon oppimiseen ja motorisiin perustaitoihin sekä itsemääräämisteoriaan, joita hyödyntämällä taidon oppiminen on miellyttävää ja opettaminen tuloksellista.
Työhön sisältyi kaksi viikon lähijaksoa, joissa toimin koulun telinevoimistelutunneilla tuntisisällön tuottajana ja esittäjänä sekä opettajien apuna tuntien ohjaamisessa. Ennen lähijaksoa tutustuin kärryn sisältöön internetvideoiden ja opponoinnin pohjalta.
Ensimmäisen viikon alussa suunnittelin materiaalipankin sisältöä liikuntatunneilla harjoiteltujen liikkeiden ja salin välineiden perusteella. Suunnittelussa otettiin huomioon oppilaiden ikä- ja taitotaso eriyttämällä liikeharjoitteita. Viikon lopussa työn materiaali kuvattiin ja se siirrettiin opettajien yhteiseen verkkopalveluun sekä laminoitiin konkreettiseksi kansioksi opettajien käyttöön.
Toisella viikolla opettajat hyödynsivät telinevoimistelukansion materiaalia liikuntatunneilla. Ohjeista löytyy erilaisia tapoja materiaalin käytöstä liikuntatunneille. Oppilaiden suosikiksi nousi kuvien piilottaminen ja etsiminen liikuntasalista, jonka jälkeen kuvia lähdettiin suorittamaan pienryhmissä. Palautteen perusteella työ oli selkeä, ymmärrettävä sekä helposti sovellettavissa ja saatavilla. Työ sopii usealle eri ikäryhmälle taitotasoon katsomatta.
Opinnäytetyö käynnistettiin tammikuussa 2019 toimeksiantajan pyynnöstä. Koulu oli varannut käyttöönsä jumppakärryn, jonka välineiden käytöstä opettajat toivoivat opastusta. Työ on suunniteltu opettajien käyttöön, mutta sen kohderyhmänä toimii ala-asteikäiset oppilaat. Työn aihe rajattiin telinevoimisteluun.
Työn teoriaosuudessa keskitytään perusopetuksen liikunnan opetussuunnitelmaan ja sen tavoitteisiin, taidon oppimiseen ja motorisiin perustaitoihin sekä itsemääräämisteoriaan, joita hyödyntämällä taidon oppiminen on miellyttävää ja opettaminen tuloksellista.
Työhön sisältyi kaksi viikon lähijaksoa, joissa toimin koulun telinevoimistelutunneilla tuntisisällön tuottajana ja esittäjänä sekä opettajien apuna tuntien ohjaamisessa. Ennen lähijaksoa tutustuin kärryn sisältöön internetvideoiden ja opponoinnin pohjalta.
Ensimmäisen viikon alussa suunnittelin materiaalipankin sisältöä liikuntatunneilla harjoiteltujen liikkeiden ja salin välineiden perusteella. Suunnittelussa otettiin huomioon oppilaiden ikä- ja taitotaso eriyttämällä liikeharjoitteita. Viikon lopussa työn materiaali kuvattiin ja se siirrettiin opettajien yhteiseen verkkopalveluun sekä laminoitiin konkreettiseksi kansioksi opettajien käyttöön.
Toisella viikolla opettajat hyödynsivät telinevoimistelukansion materiaalia liikuntatunneilla. Ohjeista löytyy erilaisia tapoja materiaalin käytöstä liikuntatunneille. Oppilaiden suosikiksi nousi kuvien piilottaminen ja etsiminen liikuntasalista, jonka jälkeen kuvia lähdettiin suorittamaan pienryhmissä. Palautteen perusteella työ oli selkeä, ymmärrettävä sekä helposti sovellettavissa ja saatavilla. Työ sopii usealle eri ikäryhmälle taitotasoon katsomatta.