MARKKINATUTKIMUS KÄYTTÖTAVAROIDEN TARPEELLISUUDESTA Osuuskauppa KPO
Niemelä, Lauri (2010)
Niemelä, Lauri
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712350
Tiivistelmä
Lähtökohtana tutkimukselle oli Osuuskauppa KPO:lta saatu toimeksianto. KPO halusi tutkimuksella selvittää, kuinka tärkeänä asiakkaat pitävät käyttötavaroiden tarpeellisuut-ta Ylivieskan lähialueiden S-marketeissa. Tutkimuksessa olivat mukana Kalajoen, Niva-lan, Haapaveden ja Oulaisten S-marketit.
Teoriaosiossa käsittelen käsitteitä ECR-toiminta ja asiakaslähtöinen liiketoiminta. ECR-toiminnalla tarkoitetaan järjestelmää, jossa kauppa ja valmistajat pyrkivät yhdessä työs-kentelemällä saavuttamaan asiakkaalle maksimaalisen hyödyn ja minimoimaan kustan-nukset. Asiakaslähtöisellä liiketoiminnalla tarkoitetaan yrityksen perusperiaatteita, joita noudattamalla pyritään asiakkaan tarpeita parhaiten palvelevaan lopputulokseen. ECR-osiossa käsittelen mm. ECR-toiminnan osa-alueilta. Asiakaslähtöinen liiketoiminta-osiossa puolestaan käsittelen mm. hyvän asiakaslähtöisyyden edellytyksiä.
Käytännön osiossa selvitin asiakkaiden mielipiteitä kvantitatiivisella markkinatutkimuk-sella ja esittelen tässä työssä saatuja tuloksia. Analysoiduista tutkimustuloksista pyrin nostamaan esiin kaikista tärkeimmät ja yllättävimmät asiat. Lopuksi vielä pohdin tutki-muksen onnistuneisuutta. Tuon myös lopussa esiin muutamia tutkimustuloksien pohjal-ta tehtyjä kehittämisehdotuksia.
Teoriaosiossa käsittelen käsitteitä ECR-toiminta ja asiakaslähtöinen liiketoiminta. ECR-toiminnalla tarkoitetaan järjestelmää, jossa kauppa ja valmistajat pyrkivät yhdessä työs-kentelemällä saavuttamaan asiakkaalle maksimaalisen hyödyn ja minimoimaan kustan-nukset. Asiakaslähtöisellä liiketoiminnalla tarkoitetaan yrityksen perusperiaatteita, joita noudattamalla pyritään asiakkaan tarpeita parhaiten palvelevaan lopputulokseen. ECR-osiossa käsittelen mm. ECR-toiminnan osa-alueilta. Asiakaslähtöinen liiketoiminta-osiossa puolestaan käsittelen mm. hyvän asiakaslähtöisyyden edellytyksiä.
Käytännön osiossa selvitin asiakkaiden mielipiteitä kvantitatiivisella markkinatutkimuk-sella ja esittelen tässä työssä saatuja tuloksia. Analysoiduista tutkimustuloksista pyrin nostamaan esiin kaikista tärkeimmät ja yllättävimmät asiat. Lopuksi vielä pohdin tutki-muksen onnistuneisuutta. Tuon myös lopussa esiin muutamia tutkimustuloksien pohjal-ta tehtyjä kehittämisehdotuksia.