Vertaisohjaajakoulutus pelillisin keinoin
Kujala, Laura; Träff, Hanna (2019)
Kujala, Laura
Träff, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037419
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin vertaisohjaajakoulutusta pelillisyyden ja digitaalisin menetelmin Sulkavan kunnan palveluiden tueksi. Opinnäytetyön tilaaja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Digillä Duuniin! -hanke, jonka tavoitteena on koulutuksen ja työn ulkopuolella olevien alle 30-vuotiaiden nuorten kouluttautumisen ja työllistymisen edistäminen. Vertaisohjaajakoulutuksen pohjana oli aiemmin Ohjaamojen tuki – nuorten matalan kynnyksen palveluiden ja monialaisen verkostotyön kehittäminen Etelä-Savossa -hankkeessa Juvan kunnassa toteutettu vertaisohjaajakoulutus.
Ideointi ja koulutuksen suunnittelu aloitettiin keväällä 2018. Koulutus kohdistettiin Sulkavan kunnassa lukioikäisille sekä työttömille nuorille. Markkinoinnilla ei kuitenkaan tavoitettu alkuperäistä kohderyhmää, joten koulutuksen osia pilotoitiin osana 9.-luokkalaisten opinnonohjausta. 12 tunnin koulutuksesta testattiin 3 tunnin verran sisältöä.
Tuloksena syntyi manuaali, jonka avulla kehitettyä koulutusta voidaan soveltaa muihin kuntiin. Manuaali sisältää perusteelliset ohjeet neljän koulutuskerran kokonaisuuden järjestämiseen. Kehittämisen menetelminä käytettiin kokeilemalla kehittämisen mallia sekä sovellettiin tuotekehittämisen mallia. Koulutuksen osia pilotoitiin Sulkavalla syksyllä 2019. Pilotointiin osallistuneet 9.-luokkalaiset nostivat palautteessaan esille, että he olivat esimerkiksi saaneet koulutuksesta rohkeutta sanoa omia mielipiteitään sekä löytäneet uusia innostuksen kohteita. Myös heidän taitonsa kuunnella muita ihmisiä oli parantunut koulutuksen myötä. The objective of the thesis was to develop the training of peer counsellors. The training was developed with digital methods and gamification to serve as a part of the public services of Sulkava.
The target group of the training was the high school students and unemployed young people of Sulkava. The marketing didn’t reach the original target group so parts of the training were tested as a part of ninth grade students’ study councelling lessons. Three hours of content was tested of the twelve hour training.
A manual of the training was made as a result of the thesis. With the detailed instructions of the manual, the training is possible to implement in different municipalities. Methods of the developing were developing by testing and product development. Parts of the training were tested in Sulkava in autumn 2019. In their feedback, the ninth-graders told that they had for example received more courage to say their own opinions out loud and found new objects of interest. In addition their abilities of listening to other people had gotten better.
Ideointi ja koulutuksen suunnittelu aloitettiin keväällä 2018. Koulutus kohdistettiin Sulkavan kunnassa lukioikäisille sekä työttömille nuorille. Markkinoinnilla ei kuitenkaan tavoitettu alkuperäistä kohderyhmää, joten koulutuksen osia pilotoitiin osana 9.-luokkalaisten opinnonohjausta. 12 tunnin koulutuksesta testattiin 3 tunnin verran sisältöä.
Tuloksena syntyi manuaali, jonka avulla kehitettyä koulutusta voidaan soveltaa muihin kuntiin. Manuaali sisältää perusteelliset ohjeet neljän koulutuskerran kokonaisuuden järjestämiseen. Kehittämisen menetelminä käytettiin kokeilemalla kehittämisen mallia sekä sovellettiin tuotekehittämisen mallia. Koulutuksen osia pilotoitiin Sulkavalla syksyllä 2019. Pilotointiin osallistuneet 9.-luokkalaiset nostivat palautteessaan esille, että he olivat esimerkiksi saaneet koulutuksesta rohkeutta sanoa omia mielipiteitään sekä löytäneet uusia innostuksen kohteita. Myös heidän taitonsa kuunnella muita ihmisiä oli parantunut koulutuksen myötä.
The target group of the training was the high school students and unemployed young people of Sulkava. The marketing didn’t reach the original target group so parts of the training were tested as a part of ninth grade students’ study councelling lessons. Three hours of content was tested of the twelve hour training.
A manual of the training was made as a result of the thesis. With the detailed instructions of the manual, the training is possible to implement in different municipalities. Methods of the developing were developing by testing and product development. Parts of the training were tested in Sulkava in autumn 2019. In their feedback, the ninth-graders told that they had for example received more courage to say their own opinions out loud and found new objects of interest. In addition their abilities of listening to other people had gotten better.