Nordea Wallet -mobiilisovelluksen käyttö pankin työntekijöiden keskuudessa
Korpinen, Nora; Kuokkanen, Olli-Pekka (2019)
Korpinen, Nora
Kuokkanen, Olli-Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027165
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Nordea Bank Oyj:lle. Tutkimuksen aihe, tutkimusongelmat ja rajaukset on päätetty yhdessä toimeksiantajan kanssa. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin toukokuussa 2018 ja työn tutkimus on toteutettu tammikuussa 2019.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Nordea Wallet -mobiilisovelluksen käyttöprosenttia ja käyttökokemuksia Nordea-konsernin Pohjoismaissa työskentelevien työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi tutkimuksen avulla halutaan selvittää, onko eri Pohjoismaiden välillä eroavaisuuksia käyttöprosentin tai sovelluksen käyttöön liittyvän osaamisen välillä sekä minkälaisia sovellukseen liittyviä haasteita kohderyhmä on havainnut. Koko Nordea-konsernin työntekijämäärä on noin 30 000 ja heistä suurin osa työskentelee Pohjoismaissa. Tutkimuksen kohderyhmään on valittu kaikki vakituiset, määräaikaiset, kokoaikaiset ja osa-aikaiset työntekijät, jotka ovat tutkimushetkellä olleet työsuhteessa.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta eri aihealueesta. Ensimmäinen aihealue käsittelee mobiilimaksamista ja sen eri muotoja, teknologiaa ja kehitystä. Toinen aihealue käsittelee Nordea Wallet -mobiilisovellusta ja sen ominaisuuksia, käyttöönottoa, maksamista ja sovelluksen tarjoamia lisäpalveluita.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen ja hyödyntäen sähköistä Webropol -kyselyalustaa. Tieto tutkimuksen toteutuksesta lähetettiin yhdessä kyselylinkin ja Intranet -uutisen kanssa kaikille pohjoismaismaisille esimiehille ja tiiminvetäjille, joiden pyydettiin jakavan kysely eteenpäin omille alaisilleen. Kyselyn vastauksia saatiin 2070 kappaletta, mikä vastaa noin yhdeksää prosenttia koko kohderyhmästä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi Nordea Wallet -sovelluksen käyttöprosentti sekä käyttökokemukset sovelluksen tuomine haasteineen. Tutkimustuloksien pohjalta on esitetty johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia. Opinnäytetyöprosessi oli kokonaisuudessaan valmis maaliskuussa 2019.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Nordea Wallet -mobiilisovelluksen käyttöprosenttia ja käyttökokemuksia Nordea-konsernin Pohjoismaissa työskentelevien työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi tutkimuksen avulla halutaan selvittää, onko eri Pohjoismaiden välillä eroavaisuuksia käyttöprosentin tai sovelluksen käyttöön liittyvän osaamisen välillä sekä minkälaisia sovellukseen liittyviä haasteita kohderyhmä on havainnut. Koko Nordea-konsernin työntekijämäärä on noin 30 000 ja heistä suurin osa työskentelee Pohjoismaissa. Tutkimuksen kohderyhmään on valittu kaikki vakituiset, määräaikaiset, kokoaikaiset ja osa-aikaiset työntekijät, jotka ovat tutkimushetkellä olleet työsuhteessa.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta eri aihealueesta. Ensimmäinen aihealue käsittelee mobiilimaksamista ja sen eri muotoja, teknologiaa ja kehitystä. Toinen aihealue käsittelee Nordea Wallet -mobiilisovellusta ja sen ominaisuuksia, käyttöönottoa, maksamista ja sovelluksen tarjoamia lisäpalveluita.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen ja hyödyntäen sähköistä Webropol -kyselyalustaa. Tieto tutkimuksen toteutuksesta lähetettiin yhdessä kyselylinkin ja Intranet -uutisen kanssa kaikille pohjoismaismaisille esimiehille ja tiiminvetäjille, joiden pyydettiin jakavan kysely eteenpäin omille alaisilleen. Kyselyn vastauksia saatiin 2070 kappaletta, mikä vastaa noin yhdeksää prosenttia koko kohderyhmästä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi Nordea Wallet -sovelluksen käyttöprosentti sekä käyttökokemukset sovelluksen tuomine haasteineen. Tutkimustuloksien pohjalta on esitetty johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia. Opinnäytetyöprosessi oli kokonaisuudessaan valmis maaliskuussa 2019.