Voimaannuttavat asiat esiin ja näkyväksi : Voimaannuttavat kansiot perhekodissa asuville lapsille
Mäkelä, Tuulikki (2019)
Mäkelä, Tuulikki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037430
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan sijaishuollossa asuvien lasten voimaantumista. Tutkimuksella pyritään löytämään vastauksia siihen, millaiset asiat sijoitettu lapsi voi kokea voimaannuttavana sekä miten ohjaaja voi edistää näiden lasten voimaantumisprosessia. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena ja sen toiminnallinen osuus sisälsi tapaamisia kolmen perhekodissa asuvan lapsen kanssa. Tapaamiset sisälsivät teemahaastatteluja sekä toiminnallisia työmenetelmiä. Toiminnalliset työmenetelmät, joita tapaamisilla käytettiin, olivat Nalle -kortit, sadutus, verkostokarttatyöskentely, kirje tulevaisuuteen ja haavekartta. Opinnäytetyön toiminnan tuloksena syntyi voimaannuttavat kansiot kolmelle perhekodissa asuvalle lapselle. Tapaamisissa toiminnallisten työmenetelmien myötä syntyneet tuotokset ovat osa kansioiden sisältöä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään sitä, miten voimaantumista on määritelty ja suomennettu sen englanninkielisestä sanasta empowerment. Tekstissä käydään myös läpi sitä, miten voimaantumista on mahdollista hyödyntää lastensuojelutyössä, esimerkiksi vahvistamalla lapsen itsetuntoa sekä mahdollistamalla lapselle onnistumisen kokemuksia. Tekstissä käsitellään myös lastensuojelua ja toiminnallisia menetelmiä, niiden yhteyttä toisiinsa sekä toiminnallisten menetelmien hyödyntämistä voimaannuttavassa työskentelyssä. Tutkimusaineistona opinnäytetyössä toimii tapaamisissa nauhoitetuista haastatteluista litteroidut tekstit, sekä opinnäytetyöntekijän omat havainnot ja muistiinpanot tapaamisista. Aineistoja peilataan teoriatietouteen voimaantumisesta ja johtopäätökset tutkimuksesta tukevatkin vahvasti teoriatietoutta.
Teoreettiset tutkimustulokset tukevat sitä, että voimaantuminen on henkilökohtainen prosessi ja siten voimaannuttavat tekijät ovat todella yksilöllisiä. Voimaannuttavia asioita voivat olla esimerkiksi perhe, kaverit, harrastus, musiikki tai eläimet. Tutkimustulos vahvistaa myös käsitystä siitä, että toista henkilöä ei voida voimaannuttaa eikä edes auttaa hänen voimaantumisprosessissaan, jos kyseinen henkilö ei itse sitä halua tai koe tarpeelliseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään sitä, miten voimaantumista on määritelty ja suomennettu sen englanninkielisestä sanasta empowerment. Tekstissä käydään myös läpi sitä, miten voimaantumista on mahdollista hyödyntää lastensuojelutyössä, esimerkiksi vahvistamalla lapsen itsetuntoa sekä mahdollistamalla lapselle onnistumisen kokemuksia. Tekstissä käsitellään myös lastensuojelua ja toiminnallisia menetelmiä, niiden yhteyttä toisiinsa sekä toiminnallisten menetelmien hyödyntämistä voimaannuttavassa työskentelyssä. Tutkimusaineistona opinnäytetyössä toimii tapaamisissa nauhoitetuista haastatteluista litteroidut tekstit, sekä opinnäytetyöntekijän omat havainnot ja muistiinpanot tapaamisista. Aineistoja peilataan teoriatietouteen voimaantumisesta ja johtopäätökset tutkimuksesta tukevatkin vahvasti teoriatietoutta.
Teoreettiset tutkimustulokset tukevat sitä, että voimaantuminen on henkilökohtainen prosessi ja siten voimaannuttavat tekijät ovat todella yksilöllisiä. Voimaannuttavia asioita voivat olla esimerkiksi perhe, kaverit, harrastus, musiikki tai eläimet. Tutkimustulos vahvistaa myös käsitystä siitä, että toista henkilöä ei voida voimaannuttaa eikä edes auttaa hänen voimaantumisprosessissaan, jos kyseinen henkilö ei itse sitä halua tai koe tarpeelliseksi.