Työn murroksen vaikutukset assistenttityöhön ja taloushallintoon
Vesanen, Pinja (2019)
Vesanen, Pinja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037463
Tiivistelmä
Teknologian nopeiden kehitysaskelten myötä on syntynyt laajaa keskustelua uuden teknologian aiheuttamista työelämän muutoksista. Työn tekotavat monissa ammateissa ovat murroksessa ja osaaminen täytyy pitää sen vaatimalla tasolla. Työn murros on ilmiö, joka vaikuttaa suuresti assistenttien työhön. Sen takia Haaga-Helia ammattikorkeakoulun johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmassa tehdään säännöllisesti tutkimuksia, joiden avulla pidetään opintojen sisältö ajan tasalla.
Opinnäytetyö on osa koulutusohjelman Futura-hanketta, jonka tavoitteena oli selvittää, miten assistentin työ ja osaamistarpeet muuttuvat, sekä miten koulutusohjelmaa tulisi kehittää, jotta niihin vastattaisiin. Hankkeeseen kuului koulutusohjelman opettajia sekä opiskelijoita, jotka keskittyivät moniin liiketoiminnan ja assistenttityön osa-alueisiin. Muita hankkeen opinnäytetöitä on julkaistu muun muassa viestinnästä ja henkilöstöhallinnosta. Tässä työssä keskitytään tekijän pääaineeseen taloushallintoon.
Työn tavoitteena oli hankkeen yleisen tavoitteen tarkennuksena selvittää myös, miten taloushallinto alana muuttuu automaation ja robotiikan yleistyessä. Aineistoa hankittiin haastattelemalla taloushallinnon eri osien asiantuntijoita, jotka tunsivat assistenttien työnkuvan omassa organisaatiossaan. Tuloksia käsiteltiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisin keinoin, käyttäen analysoinnin tukena lähdekirjallisuutta sekä johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmassa aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia.
Opinnäytetyö aloitettiin lokakuussa 2018, haastattelut tapahtuivat joulukuussa 2018 ja tammikuussa 2019, ja työ valmistui huhtikuussa 2019. Tärkeimpiä tuloksista saatuja johtopäätöksiä oli se, että assistenttien ja taloushallinnon työntekijöiden työ muuttuu rutiininomaisista, manuaalisista töistä enemmän analysoivaksi, kehittäväksi työksi automaation avustuksella. Tärkeimpiä tulevaisuuden osaamistarpeita ovat muun muassa syvempi liiketoiminnan ja tietotekniikan kokonaisuuksien ymmärtäminen, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, erityisesti taloushallinnossa Excelin syvempi osaaminen sekä jatkuva itsensä kehittäminen. Näitä tarpeita verrattiin johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman tämänhetkiseen sisältöön, ja sen perusteella esitetään ehdotuksia mahdollisiksi koulutusohjelmaa kehittäviksi jatkotoimenpiteiksi.
Opinnäytetyö on osa koulutusohjelman Futura-hanketta, jonka tavoitteena oli selvittää, miten assistentin työ ja osaamistarpeet muuttuvat, sekä miten koulutusohjelmaa tulisi kehittää, jotta niihin vastattaisiin. Hankkeeseen kuului koulutusohjelman opettajia sekä opiskelijoita, jotka keskittyivät moniin liiketoiminnan ja assistenttityön osa-alueisiin. Muita hankkeen opinnäytetöitä on julkaistu muun muassa viestinnästä ja henkilöstöhallinnosta. Tässä työssä keskitytään tekijän pääaineeseen taloushallintoon.
Työn tavoitteena oli hankkeen yleisen tavoitteen tarkennuksena selvittää myös, miten taloushallinto alana muuttuu automaation ja robotiikan yleistyessä. Aineistoa hankittiin haastattelemalla taloushallinnon eri osien asiantuntijoita, jotka tunsivat assistenttien työnkuvan omassa organisaatiossaan. Tuloksia käsiteltiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisin keinoin, käyttäen analysoinnin tukena lähdekirjallisuutta sekä johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmassa aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia.
Opinnäytetyö aloitettiin lokakuussa 2018, haastattelut tapahtuivat joulukuussa 2018 ja tammikuussa 2019, ja työ valmistui huhtikuussa 2019. Tärkeimpiä tuloksista saatuja johtopäätöksiä oli se, että assistenttien ja taloushallinnon työntekijöiden työ muuttuu rutiininomaisista, manuaalisista töistä enemmän analysoivaksi, kehittäväksi työksi automaation avustuksella. Tärkeimpiä tulevaisuuden osaamistarpeita ovat muun muassa syvempi liiketoiminnan ja tietotekniikan kokonaisuuksien ymmärtäminen, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, erityisesti taloushallinnossa Excelin syvempi osaaminen sekä jatkuva itsensä kehittäminen. Näitä tarpeita verrattiin johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman tämänhetkiseen sisältöön, ja sen perusteella esitetään ehdotuksia mahdollisiksi koulutusohjelmaa kehittäviksi jatkotoimenpiteiksi.