Kokija installaatioteoksen keskiössä : tutkimuskohteena interaktiivinen mediataideteos ja installaatio Play
Tiainen, Elina (2019)
Tiainen, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037453
Tiivistelmä
Opinnäytteessäni tutkin kokijan suhdetta installaatiotaiteeseen ja interaktiiviseen mediataiteeseen. Tarkastelen mediataiteen määritelmiä ja historiaa sekä interaktiivista mediataidetta ja sen suhdetta installaatiotaiteeseen. Tutkin kokijaa teoksen keskiössä ja sitä, millä tavoin kokijan ja teoksen välinen interaktiivisuus ilmenee media- ja installaatiotaiteessa.
Osana opinnäytetyötä valmistin t2+r-taidekollektiivin kanssa Play-installaatioteoksen. Tutkin Play-teoksen kokijoiden kokemuksia galleriassa saatujen havaintojen ja palautekyselyn tulosten valossa. Vertaan havaintoja ja kyselystä saamiani tuloksia installaatiotaiteen ja interaktiivisen mediataiteen kokijaan liittyviin teorioihin.
Lähdekirjallisuudesta käy ilmi, että kokemuksellisuus nykytaiteessa on lisääntynyt ja tämä vaikuttaa esimerkiksi perinteisen galleriatilan merkitykseen ja muokkaamiseen näyttelyissä. Tutkimuksen tulokset Play-teoksesta osoittava, että kokijat kokivat teoksen elämyksellisenä ja kokivat olevansa sisällä teoksessa, osana sitä. Nämä tulokset vahvistivat myös johtopäätöstä siitä, että kokija on myös interaktiivisessa mediataiteessa tekijä. Teoksesta tulee taiteilijan ja kokijan yhteinen.
Tutkimuksestani selviää, miten haastavaa on saada tietoa siitä, mitä kokijassa tapahtuu hänen kokiessaan taidetta. Yksi johtopäätöksistäni onkin, että taiteen kokemus on kokijalle yksityinen. Toinen merkittävä löytö oli kokemuksellisuuden erilaisuus interaktiivisessa mediataiteessa verrattuna perinteiseen kuvataiteeseen. Esimerkiksi interaktiivisuuden muoto muuttuu kokijan kokiessa interaktiivista mediataidetta perinteisen kuvataiteen sijaan. In my thesis I investigate the relationship between the viewer and the installation art as well as interactive media art. In addition, I study the definitions and history of media art and interactive media art and its relation to installation art. I also explore the viewers at the center of an art piece and aim to discover how the interactivity appears between the viewer and an art piece in the media art and in the installation art.
I introduce the Play installation, which was conducted by the t2 + r art collective and investigate the experiences of the Play viewers. This is done in the light of the inquiry that I made to the viewers and also in view of the findings I made during the exhibition. Finally I compare the results with the theories concerning the viewer in the installation art and interactive media art.
According to the sources the interest of viewers experiences in contemporary art has increased and this affects, for example the significance and modification in the space of the art exhibitions. Research results from the Play installation shows, that the piece was an experience to the viewers and they felt, that they were inside and part of the piece. These results also confirm the conclusion that the viewer in interactive media art is also the doer. The artist and the viewer will share the art piece.
The findings of this thesis shows that it is challenging to know what happens to the viewer when experiencing art. Thats why one of my conclusions are that the experience of art is private for the viewer. Other notable conclusion in my studies is the difference in the viewer experience between the interactive media art and the traditional visual arts. For example the form of interactivity changes for the viewer, when experiencing interactive media art rather than traditional visual art.
Osana opinnäytetyötä valmistin t2+r-taidekollektiivin kanssa Play-installaatioteoksen. Tutkin Play-teoksen kokijoiden kokemuksia galleriassa saatujen havaintojen ja palautekyselyn tulosten valossa. Vertaan havaintoja ja kyselystä saamiani tuloksia installaatiotaiteen ja interaktiivisen mediataiteen kokijaan liittyviin teorioihin.
Lähdekirjallisuudesta käy ilmi, että kokemuksellisuus nykytaiteessa on lisääntynyt ja tämä vaikuttaa esimerkiksi perinteisen galleriatilan merkitykseen ja muokkaamiseen näyttelyissä. Tutkimuksen tulokset Play-teoksesta osoittava, että kokijat kokivat teoksen elämyksellisenä ja kokivat olevansa sisällä teoksessa, osana sitä. Nämä tulokset vahvistivat myös johtopäätöstä siitä, että kokija on myös interaktiivisessa mediataiteessa tekijä. Teoksesta tulee taiteilijan ja kokijan yhteinen.
Tutkimuksestani selviää, miten haastavaa on saada tietoa siitä, mitä kokijassa tapahtuu hänen kokiessaan taidetta. Yksi johtopäätöksistäni onkin, että taiteen kokemus on kokijalle yksityinen. Toinen merkittävä löytö oli kokemuksellisuuden erilaisuus interaktiivisessa mediataiteessa verrattuna perinteiseen kuvataiteeseen. Esimerkiksi interaktiivisuuden muoto muuttuu kokijan kokiessa interaktiivista mediataidetta perinteisen kuvataiteen sijaan.
I introduce the Play installation, which was conducted by the t2 + r art collective and investigate the experiences of the Play viewers. This is done in the light of the inquiry that I made to the viewers and also in view of the findings I made during the exhibition. Finally I compare the results with the theories concerning the viewer in the installation art and interactive media art.
According to the sources the interest of viewers experiences in contemporary art has increased and this affects, for example the significance and modification in the space of the art exhibitions. Research results from the Play installation shows, that the piece was an experience to the viewers and they felt, that they were inside and part of the piece. These results also confirm the conclusion that the viewer in interactive media art is also the doer. The artist and the viewer will share the art piece.
The findings of this thesis shows that it is challenging to know what happens to the viewer when experiencing art. Thats why one of my conclusions are that the experience of art is private for the viewer. Other notable conclusion in my studies is the difference in the viewer experience between the interactive media art and the traditional visual arts. For example the form of interactivity changes for the viewer, when experiencing interactive media art rather than traditional visual art.