Leikkiä tukevan oppimisympäristön kehittäminen yhdessä lasten kanssa
Lehtonen, Niilo; Siltala, Iina; Ylilammi, Sari (2019)
Lehtonen, Niilo
Siltala, Iina
Ylilammi, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037505
Tiivistelmä
Kehittämistyömme toimeksiantajana toimi Päiväkoti Vilske. Vilske tuottaa varhaiskasvatuspalvelua ja se on yksityinen päiväkoti Turussa. Se sijaitsee Ispoisten kartanossa, jossa on paljon leikkitilaa lapsille ja luonto on lähellä. Vilskeessä toiminta on lapsilähtöistä ja toiminta perustuu kokemukselliseen oppimiseen. Vilskeessä hyödynnetään paljon toiminnallisia menetelmiä. Toiminnassa hyödynnetään paljon myös ympäröivää luontoa.
Kehittämistehtävänämme oli kehittää Päiväkoti Vilskeen oppimisympäristöä oppimista ja leikkiä tukevaksi. Halusimme tässä työssä ottaa lasten ideat mukaan kehittämistyöhön ja rakentaa uuden oppimisympäristön lasten kanssa yhdessä. Kehittämistyömme tavoitteet muotoilimme kysymyksiksi, joita ovat: miten oppimisympäristö tukee leikkiä, miten lapset otetaan mukaan oppimisympäristön suunnitteluun ja miten varhaiskasvattajat tukevat lasten leikkiä.
Teimme kyselyn päiväkodin henkilökunnalle siitä, onko leikkiympäristöjä ennen kehitetty lasten kanssa yhdessä, ja miten he kokevat varhaiskasvattajan roolin tällaisen työn mahdollistajana. Lisäksi haastattelimme päiväkodin 4 -vuotiaita lapsia pienryhmissä siitä, minkälaisista leikeistä he pitävät sekä kotona, että päiväkodissa ja minkälaisen leikin tai leikkiympäristön he haluaisivat päiväkotiin. Tämän jälkeen he piirsivät leikin tai leikkiympäristön, jonka haluaisi päiväkotiin rakennettavan. Lapsilta tuli ideoita ulkoleikkeihin ja sisäleikkeihin.
Kun olimme haastatelleet kaikki 4-vuotiaat lapset, kokosimme vastaukset yhteen ja teimme niiden perusteella listan toivotuimmista leikeistä. Tämän jälkeen aloimme lasten kanssa toteuttaa päiväkotiin kauppaleikkihuonetta, sillä roolileikit tulivat lasten ideoissa usein esiin ja kauppaleikkihuoneen pystyi yhdistämään jo päiväkotiin luotuun kotileikkiin. Kauppaleikkihuone oli kehittämistyömme ensimmäinen tuotos. Toteutimme kauppaleikkihuoneen yhdessä lasten kanssa siten, että lapset saivat tuoda kotoaan tarvikkeita kauppaleikkiin. Heillä oli mahdollisuus toteuttaa kauppaleikkihuonetta myös tekemällä itse tuotteita sinne savesta ja maalaamalla tuotteet. Lapsilla oli mahdollisuus itse valita, mihin kohtaan kaupan hyllyjä tuotteet laitetaan. Muista toivotuista leikeistä kokosimme päiväkodin henkilökunnalle listan. Tämä lista on luettavissa Vilskeen työntekijöille suunnatussa pedagogisessa toimintamallissa, jonka kirjoitimme kehittämistyömme toisena tuotoksena. Tämän avulla he voivat myöhemmin rakentaa päiväkotiin lasten toivomia leikkejä, koska osa leikeistä olivat sellaisia, joita ei voinut sen hetkisenä vuodenaikana toteuttaa. Emme myöskään voineet rakentaa kaikkia leikkejä heidän kanssaan nyt, sillä aikaa ei olisi ollut niihin enää riittävästi.
Kehittämistehtävänämme oli kehittää Päiväkoti Vilskeen oppimisympäristöä oppimista ja leikkiä tukevaksi. Halusimme tässä työssä ottaa lasten ideat mukaan kehittämistyöhön ja rakentaa uuden oppimisympäristön lasten kanssa yhdessä. Kehittämistyömme tavoitteet muotoilimme kysymyksiksi, joita ovat: miten oppimisympäristö tukee leikkiä, miten lapset otetaan mukaan oppimisympäristön suunnitteluun ja miten varhaiskasvattajat tukevat lasten leikkiä.
Teimme kyselyn päiväkodin henkilökunnalle siitä, onko leikkiympäristöjä ennen kehitetty lasten kanssa yhdessä, ja miten he kokevat varhaiskasvattajan roolin tällaisen työn mahdollistajana. Lisäksi haastattelimme päiväkodin 4 -vuotiaita lapsia pienryhmissä siitä, minkälaisista leikeistä he pitävät sekä kotona, että päiväkodissa ja minkälaisen leikin tai leikkiympäristön he haluaisivat päiväkotiin. Tämän jälkeen he piirsivät leikin tai leikkiympäristön, jonka haluaisi päiväkotiin rakennettavan. Lapsilta tuli ideoita ulkoleikkeihin ja sisäleikkeihin.
Kun olimme haastatelleet kaikki 4-vuotiaat lapset, kokosimme vastaukset yhteen ja teimme niiden perusteella listan toivotuimmista leikeistä. Tämän jälkeen aloimme lasten kanssa toteuttaa päiväkotiin kauppaleikkihuonetta, sillä roolileikit tulivat lasten ideoissa usein esiin ja kauppaleikkihuoneen pystyi yhdistämään jo päiväkotiin luotuun kotileikkiin. Kauppaleikkihuone oli kehittämistyömme ensimmäinen tuotos. Toteutimme kauppaleikkihuoneen yhdessä lasten kanssa siten, että lapset saivat tuoda kotoaan tarvikkeita kauppaleikkiin. Heillä oli mahdollisuus toteuttaa kauppaleikkihuonetta myös tekemällä itse tuotteita sinne savesta ja maalaamalla tuotteet. Lapsilla oli mahdollisuus itse valita, mihin kohtaan kaupan hyllyjä tuotteet laitetaan. Muista toivotuista leikeistä kokosimme päiväkodin henkilökunnalle listan. Tämä lista on luettavissa Vilskeen työntekijöille suunnatussa pedagogisessa toimintamallissa, jonka kirjoitimme kehittämistyömme toisena tuotoksena. Tämän avulla he voivat myöhemmin rakentaa päiväkotiin lasten toivomia leikkejä, koska osa leikeistä olivat sellaisia, joita ei voinut sen hetkisenä vuodenaikana toteuttaa. Emme myöskään voineet rakentaa kaikkia leikkejä heidän kanssaan nyt, sillä aikaa ei olisi ollut niihin enää riittävästi.