Asiakastyytyväisyystutkimus ja ravintolatoiminnan kehittäminen Pohjanmaan Best-Food Oy:ssä
Jämsä, Satu (2019)
Lataukset:
Jämsä, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057646
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiakastyytyväisyyttä Pohjanmaan Best-Food Oy:n henkilöstöravintola- ja pitopalveluasiakkaiden keskuudessa ja laa-tia tehdyn tutkimuksen pohjalta konkreettisia kehittämisideoita toiminnan kehittä-miseksi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ravintolakokemukseen vai-kuttavista tekijöistä ja asiakastyytyväisyydestä.
Henkilöstöravintolaa koskeva tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmäksi valittiin sekä kyselytutkimus että haastattelu. Kyselylomake jaettiin ravintolassa ruokaileville asiakkaille tammikuussa yhden päivän aikana. Vastauksia saatiin 48 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 70 %. Kyselyistä tehtiin yhteenveto, jonka jälkeen suoritettiin haastattelut. Haastatteluja tehtiin yhteensä 8 kappaletta ja ne toteutettiin helmikuussa 2019.
Pitopalvelutoimintaan liittyvä tutkimus toteutettiin tammikuussa 2019. Kysely lähetettiin 10:lle palvelua käyttäneelle asiakkaalle. Vastauksia saatiin takaisin vain kolme kappaletta. Kyselyn tulosten analysoinnin jälkeen haastateltiin vielä kahta palvelua käyttänyttä asiakasta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaat ovat tyytyväisiä sekä henkilöstöravintolan että pitopalvelun toimintaan, palveluun ja tuotteisiin. Henkilöstöravinto-lan toimintaan saatiin lukuisia kehittämisideoita, joista suurin osa koski lounasruokaa, leipävalikoimaa ja tilan tunnelmaa. Pitopalvelun osalta kehittämisideat kohdistuivat markkinointiin ja tunnettuuden lisäämiseen.
Saadut ideat hyödyntäen yrityksellä on hyvä mahdollisuus saada uusia asiakkaita niin henkilöstöravintolan kuin pitopalvelunkin osalta ja sen myötä vahvistaa yritys-toimintaansa.
Henkilöstöravintolaa koskeva tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmäksi valittiin sekä kyselytutkimus että haastattelu. Kyselylomake jaettiin ravintolassa ruokaileville asiakkaille tammikuussa yhden päivän aikana. Vastauksia saatiin 48 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 70 %. Kyselyistä tehtiin yhteenveto, jonka jälkeen suoritettiin haastattelut. Haastatteluja tehtiin yhteensä 8 kappaletta ja ne toteutettiin helmikuussa 2019.
Pitopalvelutoimintaan liittyvä tutkimus toteutettiin tammikuussa 2019. Kysely lähetettiin 10:lle palvelua käyttäneelle asiakkaalle. Vastauksia saatiin takaisin vain kolme kappaletta. Kyselyn tulosten analysoinnin jälkeen haastateltiin vielä kahta palvelua käyttänyttä asiakasta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaat ovat tyytyväisiä sekä henkilöstöravintolan että pitopalvelun toimintaan, palveluun ja tuotteisiin. Henkilöstöravinto-lan toimintaan saatiin lukuisia kehittämisideoita, joista suurin osa koski lounasruokaa, leipävalikoimaa ja tilan tunnelmaa. Pitopalvelun osalta kehittämisideat kohdistuivat markkinointiin ja tunnettuuden lisäämiseen.
Saadut ideat hyödyntäen yrityksellä on hyvä mahdollisuus saada uusia asiakkaita niin henkilöstöravintolan kuin pitopalvelunkin osalta ja sen myötä vahvistaa yritys-toimintaansa.