Leirikoulujen kehittäminen kiinalaisille Porissa
Palmroth, Sari (2019)
Palmroth, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027170
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten kiinalaisia leirikouluja voitaisiin kehittää Porissa. Työn ollessa erittäin käytännönläheinen, hyödynnetään kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia kiinalaisten kanssa työskentelystä, kulttuurituntemuksesta, kiinalaisten arkielämästä sekä matkanjohtajana toimimisesta. Teorian, haastatteluiden ja leirikoulukokemusten perusteella pyrittiin vastamaan käytännön läheisesti tutkimuskysymykseen millaisia ohjeistuksia, vinkkejä ja tarpeellisia työkaluja tarvitaan kiinalaisten leirikoulujen kehittämisessä.
Teoria rajattiin verkostoyhteistyöhön, koulutusmatkailuun ja sen markkinoitiin Kiinassa. Kiinalaisten leirikoulujen kehittämisessä haluttiin tuoda esille suomalaisen matkanjohtajan tarpeellisuus, koulujen ja opettajien yhteistyö, matkailualan palveluita tuottavien yritysten ja alueen muita palveluita tuottavien yritysten yhteistyö sekä työn jatkuvuus.
Kokemusten, tapaamisten, haastatteluiden ja teorian pohjalta opinnäytetyön tuotok-sena syntyi opas ”Käytännön vinkkejä ja ohjeita kiinalaisten leirikouluihin”. Opas on tarkoitettu kaikille asianomaisille, jotka työskentelevät kiinalaisten leirikoulujen parissa. Oppaassa annetut ohjeet ja vinkit ovat osa isompia kokonaisuuksia, jolloin pienemmät, yksityiskohtaisemmat asiat muokkautuvat käytännössä. Tarkoituksena on, että oppaan sisältö muokkautuu tulevaisuudessa jokaisen leirikoulun yhteydessä saaden uusia, hyviä ideoita, vinkkejä ja ohjeistuksia jotta jokainen leirikoulu olisi elämys.
Opinnäytetyö rajattiin kiinalaisten leirikoulujen kehittämiseen Porissa, jotta itse asia ei rönsyilisi ja sitä voitaisiin myöhemmin laajentaa koko Satakunnan matkailualueelle. Työn haluttiin myös olevan kirjoittajan näköinen tekstiltään, antaen luotettavan kuvan pohjautuen havainnoitiin ja kokemuksiin. Development of camp schools for Chinese in Pori
The thesis studied how Chinese camp schools could be developed in Pori. The work is very practical based on the author's own experiences of working with Chinese people, cultural knowledge, observing Chinese everyday life and working as tour guide were utilized. Based on theory, interviews and experience of Chinese camp schools, the aim was to respond closely to the practical question of what kind of guidelines, tips and necessary tools are needed to develop Chinese camp schools.
The theory was narrowed to network cooperation, educational travel and it´s mar-keting in China. In the development of Chinese camp schools, the intention was to highlight the necessity of a Finnish tour leader, cooperation between schools and teachers, cooperation between company´s who providing travel services in the area and partner´s other in tourism services, and continuity of work.
Based on experience, meetings, interviews, and theory, “Practical Tips and Guides for Chinese Camp Schools” is the product of the thesis. The guide is for anyone in-terested in working with Chinese camp schools. The instructions and tips given in this guide are part of larger entities, making smaller, more detailed things work in practice. The purpose of the guide is to shape the content in the future at each camp school, giving a new, good ideas, tips and guidelines to make every educational camp an experience.
The thesis was also narrowed to the development of Chinese camp schools in Pori, so that the issue and thing itself would not struggle and could be expanded later to the entire Satakunta tourism area. The work was also intended to be the author's text, giving a reliable picture based on his own observations and experiences.
Teoria rajattiin verkostoyhteistyöhön, koulutusmatkailuun ja sen markkinoitiin Kiinassa. Kiinalaisten leirikoulujen kehittämisessä haluttiin tuoda esille suomalaisen matkanjohtajan tarpeellisuus, koulujen ja opettajien yhteistyö, matkailualan palveluita tuottavien yritysten ja alueen muita palveluita tuottavien yritysten yhteistyö sekä työn jatkuvuus.
Kokemusten, tapaamisten, haastatteluiden ja teorian pohjalta opinnäytetyön tuotok-sena syntyi opas ”Käytännön vinkkejä ja ohjeita kiinalaisten leirikouluihin”. Opas on tarkoitettu kaikille asianomaisille, jotka työskentelevät kiinalaisten leirikoulujen parissa. Oppaassa annetut ohjeet ja vinkit ovat osa isompia kokonaisuuksia, jolloin pienemmät, yksityiskohtaisemmat asiat muokkautuvat käytännössä. Tarkoituksena on, että oppaan sisältö muokkautuu tulevaisuudessa jokaisen leirikoulun yhteydessä saaden uusia, hyviä ideoita, vinkkejä ja ohjeistuksia jotta jokainen leirikoulu olisi elämys.
Opinnäytetyö rajattiin kiinalaisten leirikoulujen kehittämiseen Porissa, jotta itse asia ei rönsyilisi ja sitä voitaisiin myöhemmin laajentaa koko Satakunnan matkailualueelle. Työn haluttiin myös olevan kirjoittajan näköinen tekstiltään, antaen luotettavan kuvan pohjautuen havainnoitiin ja kokemuksiin.
The thesis studied how Chinese camp schools could be developed in Pori. The work is very practical based on the author's own experiences of working with Chinese people, cultural knowledge, observing Chinese everyday life and working as tour guide were utilized. Based on theory, interviews and experience of Chinese camp schools, the aim was to respond closely to the practical question of what kind of guidelines, tips and necessary tools are needed to develop Chinese camp schools.
The theory was narrowed to network cooperation, educational travel and it´s mar-keting in China. In the development of Chinese camp schools, the intention was to highlight the necessity of a Finnish tour leader, cooperation between schools and teachers, cooperation between company´s who providing travel services in the area and partner´s other in tourism services, and continuity of work.
Based on experience, meetings, interviews, and theory, “Practical Tips and Guides for Chinese Camp Schools” is the product of the thesis. The guide is for anyone in-terested in working with Chinese camp schools. The instructions and tips given in this guide are part of larger entities, making smaller, more detailed things work in practice. The purpose of the guide is to shape the content in the future at each camp school, giving a new, good ideas, tips and guidelines to make every educational camp an experience.
The thesis was also narrowed to the development of Chinese camp schools in Pori, so that the issue and thing itself would not struggle and could be expanded later to the entire Satakunta tourism area. The work was also intended to be the author's text, giving a reliable picture based on his own observations and experiences.