Tehokkaan Facebook-mainoksen ohje suomalaisille yrityksille
Vänni, Ville (2019)
Vänni, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057610
Tiivistelmä
Facebookin omistamat mediat ovat tavoittavuudeltaan Suomen suurin sosiaalisen median alusta. Monen suomalaisen yrityksen kohdalla markkinointi tässä kanavassa on kuitenkin vielä lapsen kengissä tai sen täyttä potentiaalia ei ole vielä hyödynnetty. Vaikka Facebook tekee alustastaan mainostajille jatkuvasti yhä helpomman käyttää, digikenttä ja Facebook muuttuvat niin nopeasti, että yritysten on haastavaa selviytyä some-huomion kilpailusta voittajana. Resursseja ja osaamista tehokkaan mainonnan tekemiseen ei yksinkertaisesti löydy yrityksistä.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin tehokkaan Facebook-mainoksen ohje, jota suomalainen yritys voi koosta ja toimialasta riippumatta hyödyntää tehdäkseen Facebook-mainontansa paremmin. Ohjeen päätavoite oli selvittää, millaiset mainokset toimivat Facebook-mainonnassa niin teknisestä kuin luovastakin näkökulmasta. Ohjeen tuottaminen luettavaan PDF-muotoon oli myös tavoitteena.
Opinnäytetyö on suunnattu suomalisille yrityksille, jotka haluavat tehdä Facebook-mainontaa tuloksellisemmin mainonnan parhaiden käytäntöjen avulla. Käytännössä kuka tahansa yrityksen markkinoinnin tekijä tai päättäjä voisi hyödyntää ohjetta parempien mainosversioiden tekemiseen.
Teoreettinen viitekehys kattaa markkinointiviestinnän, digitaalisen markkinointiviestinnän ja Facebookin maksullisen markkinoinnin perusteet. Samalla käydään läpi tehokkaan Facebook-mainoksen edellytykset mainostekstikirjoittamisen ja visuaalisuuden osalta. Viitekehyksen haasteena oli löytää ajantasaista tietoa aiheista, joista on lähtökohtaisestikin olemassa vain hyvin vähän tutkittua tietoa.
Viitekehyksen jälkeen esitellään Facebook-mainosten ohjeen tuotanto. Tuloksena syntyi Mediashaken ilmeellä varustettu yksisivuinen PDF-ohje. Se kertoo mainostajalle, millainen Facebook-mainoksen tulisi olla. Luovissa ratkaisuissa ei kuitenkaan ole oikeaa tai väärää vastausta, joten ohjetta kannattaa pitää parhaana käytäntönä ja suuntaa antavana. Mainonnan piirteet voivat muuttua Facebookin jatkuvasti muuttaessa käytäntöjään.
Opinnäytetyön aihe käynnistyi työelämän tarpeesta Mediashake Oy:ssä ja projekti valmistui nopealla aikataululla. Valmis produkti saavutti sille asetetun tavoitteen ja on hyödyllinen Facebook-mainonnan ohje yrityksille. Ohje rajattiin rajulla otteella ja oli siksi melko pintapuolinen, eikä siitä saa täyttä hyötyä irti tietämättä jo valmiiksi paljon Facebook-mainonnasta. Mediashake Oy pystyy hyödyntämään ohjetta asiakastoiminnassaan.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin tehokkaan Facebook-mainoksen ohje, jota suomalainen yritys voi koosta ja toimialasta riippumatta hyödyntää tehdäkseen Facebook-mainontansa paremmin. Ohjeen päätavoite oli selvittää, millaiset mainokset toimivat Facebook-mainonnassa niin teknisestä kuin luovastakin näkökulmasta. Ohjeen tuottaminen luettavaan PDF-muotoon oli myös tavoitteena.
Opinnäytetyö on suunnattu suomalisille yrityksille, jotka haluavat tehdä Facebook-mainontaa tuloksellisemmin mainonnan parhaiden käytäntöjen avulla. Käytännössä kuka tahansa yrityksen markkinoinnin tekijä tai päättäjä voisi hyödyntää ohjetta parempien mainosversioiden tekemiseen.
Teoreettinen viitekehys kattaa markkinointiviestinnän, digitaalisen markkinointiviestinnän ja Facebookin maksullisen markkinoinnin perusteet. Samalla käydään läpi tehokkaan Facebook-mainoksen edellytykset mainostekstikirjoittamisen ja visuaalisuuden osalta. Viitekehyksen haasteena oli löytää ajantasaista tietoa aiheista, joista on lähtökohtaisestikin olemassa vain hyvin vähän tutkittua tietoa.
Viitekehyksen jälkeen esitellään Facebook-mainosten ohjeen tuotanto. Tuloksena syntyi Mediashaken ilmeellä varustettu yksisivuinen PDF-ohje. Se kertoo mainostajalle, millainen Facebook-mainoksen tulisi olla. Luovissa ratkaisuissa ei kuitenkaan ole oikeaa tai väärää vastausta, joten ohjetta kannattaa pitää parhaana käytäntönä ja suuntaa antavana. Mainonnan piirteet voivat muuttua Facebookin jatkuvasti muuttaessa käytäntöjään.
Opinnäytetyön aihe käynnistyi työelämän tarpeesta Mediashake Oy:ssä ja projekti valmistui nopealla aikataululla. Valmis produkti saavutti sille asetetun tavoitteen ja on hyödyllinen Facebook-mainonnan ohje yrityksille. Ohje rajattiin rajulla otteella ja oli siksi melko pintapuolinen, eikä siitä saa täyttä hyötyä irti tietämättä jo valmiiksi paljon Facebook-mainonnasta. Mediashake Oy pystyy hyödyntämään ohjetta asiakastoiminnassaan.