Tilaustenkäsittelyn toimintaprosessin kehittäminen
Rokkanen, Jenni (2019)
Rokkanen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057621
Tiivistelmä
Alati muuttuva toimintaympäristö haastaa yrityksen toiminnan uudella tavalla. Jäykät prosessit ja perinteiset toimintatavat menevät kohti ketterämpää ja joustavampaa työkulttuuria, sillä asiakkaiden odotukset muuttuvat jatkuvasti vaativammiksi. Halutaan räätälöidympiä ratkaisuja nopeammin ja hyvällä hinnalla. Tämä luo yrityksille muutospaineen muuttaa sisäisiä prosesseja tehokkaammaksi. Jos yrityksen sisäiset prosessit ja toiminnot eivät ole linjassa keskenään, muodostuu tuotannossa viiveitä ja asiakkaalle turhauttavaa odotusaikaa, jotka voivat johtaa asiakkaan menettämiseen kilpailijalle. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää tilaustenkäsittelyprosessin nykytila ja muodostaa sen perusteella muutossuunnitelma toiminnan tehostamiselle. Tarkoituksena oli pystyä toimittamaan tilausvahvistus asiakkaalle nopeammin. Teoria osuudessa tarkastellaan tilaus-toimitusprosessin kehittämistä, lean-filosofiaa ja ketterän organisaation oppeja siitä, miten asiakasrajapinta, yrityskulttuuri ja organisaation johto ovat muuttuneet. Opinnäytetyön on tehty toiminnallisena kehitystutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnointiin tutkija käytti aikaa yhteensä noin 6 kk. Perusteellinen prosesseihin ja toimintatapoihin perehtyminen rakensi vahvan pohjan muutoksen suunnittelulle. Lopputuloksena voidaan todeta, että muutoksen myötä tilausvahvistus pystyttiin lähettämään asiakkaalle huomattavasti nopeammin. Lisäksi muodostettiin myös kehitysehdotuksia jatkokehitystä varten.