Lasten ja nuorten ohjaus 1-tyypin diabeteksen hoidossa
Alitalo, Maarit; Lehtinen, Laura (2019)
Alitalo, Maarit
Lehtinen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067767
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli 1-tyypin diabetes sekä sitä sairastavien lasten ja nuorten hoitoon sitoutuminen. Suomessa 1-tyypin ja 2-tyypin diabetesta sairastaa vajaa 4 000 lasta. Muihin maihin verrattuna diabetes on yleisintä Suomessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, johon sisältyi kertaluonteisen ohjaustilanteen järjestäminen 1-tyypin diabetesta sairastaville lapsille ja nuorille. Työn toimeksiantajana oli Etelä-Suomessa toimiva lastentautien poliklinikka.
Opinnäytetyössä toteutetun ohjaustilanteen tarkoituksena oli edistää lasten ja nuorten hoitoon sitoutumista, koska hyvällä ohjauksella voidaan vaikuttaa 1-tyypin diabeteksen hoitotasapainoon. Hoitotasapainon ollessa hyvä, voidaan puolestaan ehkäistä diabeteksen liitännäissairauksia sekä parantaa diabetesta sairastavien elämänlaatua.
Ohjaustilanteen sisällöt ja menetelmät suunniteltiin aihetta käsittelevän kirjallisuuden pohjalta. Lasten ja nuorten 1-tyypin diabeteksen ohjauksessa keskeisiksi sisällöiksi nousivat hoitomotivaatio sekä hoitoon sitoutuminen ja sen haasteet kasvun ja kehityksen eri vaiheissa. Ohjausmenetelmien valinnassa huomioitiin eri-ikäiset lapset ja nuoret käsittelemällä hoitoon sitoutumista tavalla, joka liittyi heidän arkielämäänsä. Ohjaustilanteen tausta-ajatuksena oli jo opittujen asioiden kertaaminen ja uusien asioiden oppiminen ryhmässä sekä tasavertainen kohtaaminen.
Lasten ja nuorten antaman palautteen mukaan heidän saamansa ohjaus edisti diabeteksen hoitoon sitoutumista. He antoivat myös ohjaustilanteelle arvosanan, joka oli yhdeksän asteikolla 4-10.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, johon sisältyi kertaluonteisen ohjaustilanteen järjestäminen 1-tyypin diabetesta sairastaville lapsille ja nuorille. Työn toimeksiantajana oli Etelä-Suomessa toimiva lastentautien poliklinikka.
Opinnäytetyössä toteutetun ohjaustilanteen tarkoituksena oli edistää lasten ja nuorten hoitoon sitoutumista, koska hyvällä ohjauksella voidaan vaikuttaa 1-tyypin diabeteksen hoitotasapainoon. Hoitotasapainon ollessa hyvä, voidaan puolestaan ehkäistä diabeteksen liitännäissairauksia sekä parantaa diabetesta sairastavien elämänlaatua.
Ohjaustilanteen sisällöt ja menetelmät suunniteltiin aihetta käsittelevän kirjallisuuden pohjalta. Lasten ja nuorten 1-tyypin diabeteksen ohjauksessa keskeisiksi sisällöiksi nousivat hoitomotivaatio sekä hoitoon sitoutuminen ja sen haasteet kasvun ja kehityksen eri vaiheissa. Ohjausmenetelmien valinnassa huomioitiin eri-ikäiset lapset ja nuoret käsittelemällä hoitoon sitoutumista tavalla, joka liittyi heidän arkielämäänsä. Ohjaustilanteen tausta-ajatuksena oli jo opittujen asioiden kertaaminen ja uusien asioiden oppiminen ryhmässä sekä tasavertainen kohtaaminen.
Lasten ja nuorten antaman palautteen mukaan heidän saamansa ohjaus edisti diabeteksen hoitoon sitoutumista. He antoivat myös ohjaustilanteelle arvosanan, joka oli yhdeksän asteikolla 4-10.