Kauneuskeskus Kristallin Brändi-identiteetin suunnittelu : Brändin avulla erottuminen kauneudenhoitoalalla
Jormanainen, Katri-Maria (2019)
Jormanainen, Katri-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067750
Tiivistelmä
Kauneudenhoitoalalla kilpailijoista erottuminen ainoastaan palveluiden avulla on hankalaa. Siksi brändi nousee tärkeäksi osaksi yrityksen kilpailuetua. Opin-näytetyön toimeksiantajana oli kauneushoitolaketju Kauneuskeskus Kristalli. Tavoitteena oli kehittää Kristallin brändi-identiteettiä niin, että se erottuisi kilpailijoistaan. Suunnittelu käsitti sekä kielellisen että visuaalisen ilmaisun brändi-identiteetistä.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli löytää Kristallin organisaation sisältä erilaistavat seikat muihin kauneudenhoitoalan yrityksiin nähden. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastatteluna toimeksiantajan kanssa, minkä lisäksi tuloksia täydennettiin Kristallin henkilökunnalle teetettävällä kyselyllä. Työtä ohjasi David Aakerin kehittämä brändi-identiteetin suunnittelukaavio, jonka pohjalta valittiin tutkimuksessa käsiteltävät aiheet. Vastauksia tutkimusongelmaan saatiin myös havainnoimalla kilpailevia yrityksiä. Muotoiluongelmana oli luoda suunnitellun sanallisen brändi-identiteetin pohjalta sitä kuvastava visuaalinen identiteetti. Visuaalisen ilmeen tuli erottaa Kristalli kilpailijoistaan, mutta pitää se edelleen tunnistettavissa kauneudenhoitoalan yritykseksi. Brändi-identiteetti koottiin brändikäsikirjaan, jonka on tarkoitus toimia toimeksiantajan apuna päivittäisessä brändinrakennustyössä.
Tutkimus toteutettiin onnistuneesti ja organisaation sisältä löydettiin erilaistavia tekijöitä, jotka koottiin Kristallin sanalliseksi brändi-identiteetiksi. Sen pohjalta suunniteltiin sanallista identiteettiä kuvaava visuaalinen identiteetti. Noudattamalla brändikäsikirjan ohjeistusta Kristallilla on mahdollisuus toteuttaa markkinointiaan tehokkaasti ja kilpailijoista erottuvasti.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli löytää Kristallin organisaation sisältä erilaistavat seikat muihin kauneudenhoitoalan yrityksiin nähden. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastatteluna toimeksiantajan kanssa, minkä lisäksi tuloksia täydennettiin Kristallin henkilökunnalle teetettävällä kyselyllä. Työtä ohjasi David Aakerin kehittämä brändi-identiteetin suunnittelukaavio, jonka pohjalta valittiin tutkimuksessa käsiteltävät aiheet. Vastauksia tutkimusongelmaan saatiin myös havainnoimalla kilpailevia yrityksiä. Muotoiluongelmana oli luoda suunnitellun sanallisen brändi-identiteetin pohjalta sitä kuvastava visuaalinen identiteetti. Visuaalisen ilmeen tuli erottaa Kristalli kilpailijoistaan, mutta pitää se edelleen tunnistettavissa kauneudenhoitoalan yritykseksi. Brändi-identiteetti koottiin brändikäsikirjaan, jonka on tarkoitus toimia toimeksiantajan apuna päivittäisessä brändinrakennustyössä.
Tutkimus toteutettiin onnistuneesti ja organisaation sisältä löydettiin erilaistavia tekijöitä, jotka koottiin Kristallin sanalliseksi brändi-identiteetiksi. Sen pohjalta suunniteltiin sanallista identiteettiä kuvaava visuaalinen identiteetti. Noudattamalla brändikäsikirjan ohjeistusta Kristallilla on mahdollisuus toteuttaa markkinointiaan tehokkaasti ja kilpailijoista erottuvasti.