Kehitysvammaisten opetuksen tukeminen Suomessa ja Kosovossa
Tucani, Leudita (2019)
Tucani, Leudita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067776
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tavoitteena on ollut selvittää Suomessa ja Kosovossa kehitysvammaisten lasten koulunkäynnin tukemista ja tuen tarpeiden tunnistamista. Aiheeseen on perehdytty haastattelemalla erityisopettajaa Kosovossa sekä erityisopettajia Suomessa.
Teoriaosuudessa kuvataan kehitysvammaisuutta ilmiönä ja käsitteenä Suomessa ja Kosovossa. Lisäksi tarkastellaan lapsen oikeuksia koulunkäyntiin ja oppimiseen, eritysopetusta ja sen menetelmiä, oppimisen tukemista sekä tuen tarpeiden tunnistamista Suomessa ja Kosovossa.
Empiirinen osuus koostuu tutkimuksen toteutuksesta. Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat opinnäytetyössä selvittää millaisia menetelmiä, tukitoimia ja apuvälineitä koulut käyttävät kehitysvammaisten lasten oppimisen tukemisessa. Aineistonkeruu menetelmiä olivat teoriaosuuteen erilaisen kirjallisuuden, artikkelien ja verkkojulkaisujen lukeminen sekä empiirisessä osassa haastattelut. Aineistonanalyysi tapahtui litteroimalla yksi haastattelu. Toinen haastattelu ei ollut lupa nauhoittaa, joten se kirjoittaa muistivihkoon, ja kolmas haastattelu tapahtui sähköpostin välityksellä.
Tutkimuksesta selvisi, että molemmissa maissa opettajat tekevät parhaansa tukeakseen jokaista oppilasta henkilökohtaisesti parhailla tavoilla ja menetelmillä, jotta jokainen saisi opiskella ja oppia. Oppilaat arvioidaan yksilöinä ja jokaiselle myönnetään tarvitsemansa apuvälineet oppimisen helpottamiseksi.
Teoriaosuudessa kuvataan kehitysvammaisuutta ilmiönä ja käsitteenä Suomessa ja Kosovossa. Lisäksi tarkastellaan lapsen oikeuksia koulunkäyntiin ja oppimiseen, eritysopetusta ja sen menetelmiä, oppimisen tukemista sekä tuen tarpeiden tunnistamista Suomessa ja Kosovossa.
Empiirinen osuus koostuu tutkimuksen toteutuksesta. Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat opinnäytetyössä selvittää millaisia menetelmiä, tukitoimia ja apuvälineitä koulut käyttävät kehitysvammaisten lasten oppimisen tukemisessa. Aineistonkeruu menetelmiä olivat teoriaosuuteen erilaisen kirjallisuuden, artikkelien ja verkkojulkaisujen lukeminen sekä empiirisessä osassa haastattelut. Aineistonanalyysi tapahtui litteroimalla yksi haastattelu. Toinen haastattelu ei ollut lupa nauhoittaa, joten se kirjoittaa muistivihkoon, ja kolmas haastattelu tapahtui sähköpostin välityksellä.
Tutkimuksesta selvisi, että molemmissa maissa opettajat tekevät parhaansa tukeakseen jokaista oppilasta henkilökohtaisesti parhailla tavoilla ja menetelmillä, jotta jokainen saisi opiskella ja oppia. Oppilaat arvioidaan yksilöinä ja jokaiselle myönnetään tarvitsemansa apuvälineet oppimisen helpottamiseksi.
