Valmistuvien opettajien näkökulma kieltenopetuksen kielellisiin ja pedagogisiin haasteisiin
Bergström, Marina (2010)
Bergström, Marina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061812378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061812378
Tiivistelmä
Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli tarkastella Vaasan yliopistossa syksyllä 2008 kielten aineenopettajaopintonsa aloittaneiden opiskelijoiden kielten opettamiseen liittyviä kokemuksia. Keskeisiä tutkimuskysymyksiä olivat muun muassa mitä kielellisiä ja pedagogisia haasteita opettajaopiskelijat kohtaavat suorittaessaan harjoittelua, miten opiskelijat kokevat oman kielitaitonsa riittävyyden eri opetustilanteissa, miten opetukseen liittyvät haasteet eroavat eri kouluasteilla ja miten opettajakoulutuksen ja kieliopintojen sisältö opiskelijoiden näkemyksen mukaan vastaa aloittelevan opettajan tarpeita opetustyössä. Lisäksi tavoitteenani oli kartoittaa kokeilussa mukana olleiden mentoropettajien havaintoja opiskelijoiden harjoittelusta. Opiskelijoiden ja mentoropettajien kokemusten kartoittamisen avulla pyrin siten selvittämään mihin seikkoihin ja kielellisiin osa-alueisiin opettajaksi pyrkivien opiskelijoiden koulutuksessa tulisi jatkossa kiinnittää erityistä huomiota ja miten kieliopintojen ja aineenopettajan pedagogisten opintojen sisältöjä voitaisiin edelleen kehittää tulevien kieltenopettajien tarpeita ajatellen. Tutkimusaineistona käytin pääasiassa opiskelijoiden kanssa tehtyjä yksilöhaastatteluja ja mentoreille lähetettyä kyselyä.
Opiskelijat asettuvat opettajaharjoittelussa uuteen kielelliseen rooliin, joka edellyttää sekä kykyä puhua kielestä että käyttää kieltä opetuksen välineenä. Opettaja on luokassa myös usein vastuussa kommunikaatiosta, mikä asettaa korkeat vaatimukset hänen kykyynsä tuottaa kieltä. Opiskelijat kokivat haastavana myös oman kielen virheettömän tuottamisen sekä oppilaiden esittämiin kysymyksiin vastaamisen. Opiskelijat korostivat opetuksen vaativan paljon kielellistä esivalmistelua mutta he totesivat samalla kieliopin, luokkahuonekielen ja ammattisanaston olevan seikkoja, joihin opettaja pystyy perehtymään opetusta valmistellessaan. Luonteva arkipäivän tilanteisiin liittyvä kommunikaatio kohdekielellä oppilaiden kanssa ja kulttuurin tuntemuksen välittäminen ovat sitä vastoin seikkoja, joita tulisi harjoitella aktiivisesti koko opiskelun ajan siihen tarjoutuvissa autenttisissa tilanteissa. Nämä ovat samalla osa-alueita, jotka painottuvat entistä enemmän tämän päivän kieltenopetuksessa. Tämän päivän kielikasvatus korostaa myös opettajan tehtävää luoda luokassa tilanteita, joissa oppilaille tarjoutuu tilanteita sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja merkitysneuvotteluun. Tämä haastaa opettajan käyttämään kieltä spontaanisti ennalta odottamattomissa tilanteissa. Haastattelut osoittavat, että erityisesti aikuisopiskelijoiden parissa suoritettu harjoittelu kehittää opiskelijan kykyä reagoida ennalta odottamattomissa tilanteissa. Harjoittelu eri asteilla antaa opiskelijoille tärkeää kosketusta kieltenopetuksen mahdollisuuksiin ja eri oppilaiden erityistarpeisiin.
Opiskelijat asettuvat opettajaharjoittelussa uuteen kielelliseen rooliin, joka edellyttää sekä kykyä puhua kielestä että käyttää kieltä opetuksen välineenä. Opettaja on luokassa myös usein vastuussa kommunikaatiosta, mikä asettaa korkeat vaatimukset hänen kykyynsä tuottaa kieltä. Opiskelijat kokivat haastavana myös oman kielen virheettömän tuottamisen sekä oppilaiden esittämiin kysymyksiin vastaamisen. Opiskelijat korostivat opetuksen vaativan paljon kielellistä esivalmistelua mutta he totesivat samalla kieliopin, luokkahuonekielen ja ammattisanaston olevan seikkoja, joihin opettaja pystyy perehtymään opetusta valmistellessaan. Luonteva arkipäivän tilanteisiin liittyvä kommunikaatio kohdekielellä oppilaiden kanssa ja kulttuurin tuntemuksen välittäminen ovat sitä vastoin seikkoja, joita tulisi harjoitella aktiivisesti koko opiskelun ajan siihen tarjoutuvissa autenttisissa tilanteissa. Nämä ovat samalla osa-alueita, jotka painottuvat entistä enemmän tämän päivän kieltenopetuksessa. Tämän päivän kielikasvatus korostaa myös opettajan tehtävää luoda luokassa tilanteita, joissa oppilaille tarjoutuu tilanteita sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja merkitysneuvotteluun. Tämä haastaa opettajan käyttämään kieltä spontaanisti ennalta odottamattomissa tilanteissa. Haastattelut osoittavat, että erityisesti aikuisopiskelijoiden parissa suoritettu harjoittelu kehittää opiskelijan kykyä reagoida ennalta odottamattomissa tilanteissa. Harjoittelu eri asteilla antaa opiskelijoille tärkeää kosketusta kieltenopetuksen mahdollisuuksiin ja eri oppilaiden erityistarpeisiin.