Finländska företags internationaliseringsprocess i Ryssland
Kjötar, Filip (2019)
Kjötar, Filip
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296745
Tiivistelmä
Suomen itäisen naapurin, Venäjän, markkinat kiinnostavat yhä enemmän suomalaisia yrittäjiä. Venäjä on Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen käynyt läpi suuria muutoksia, minkä jälkeen elintaso on noussut ja yrittäjille on tullut parempia edellytyksiä harjoittaa liiketoimintaa maassa. Suomalaisyritykset näkevät tänään suurta kasvupotentiaalia Venäjän markkinoilla. Venäjän markkinoilla on silti olemassa jonkin verran haasteita, jotka voivat kohdistua yrityksiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitkä nämä haasteet ovat ja miten suomalaisyritykset suhtautuvat kansainvälistymisprosessiin.
Opinnäytetyön teoreettinen osa käsittelee Venäjän liiketoiminta- ja organisaatiokulttuuria sekä organisaatioita, jotka edistävät kansainvälistymisprosessia. Edellä mainittujen aiheiden perusteella käsitellään myöhemmin markkinasuunnistuksen merkittävyyttä kansainvälistymisprosessissa ja siihen liittyviä tekijöitä, jotka ovat tyypillisiä Venäjän markkinoilla.
Opinnäyteyön empiirisessä osassa on haastateltu yritystä Mirka sekä vientiä edistävää organisaatiota VIEXPO, sillä molemmilla on kokemusta kansainvälistymisestä Venäjän markkinoilla. Kysymyksillä haluttiin selvittää markkinasuunnistuksen merkittävyys sekä mitkä haasteet ovat olemassa kansainvälistymisessä Venäjän markkinoille. Tulosten perusteella markkinasuunnistuksen tuntemuksella oli suuri vaikutus siihen, kuinka hyvin Mirkan kansainvälistymisprosessi oli onnistunut Venäjällä. Tavallisimmat haasteet olivat suuri epätietoisuus ja äkilliset muutokset Venäjän markkinoilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitkä nämä haasteet ovat ja miten suomalaisyritykset suhtautuvat kansainvälistymisprosessiin.
Opinnäytetyön teoreettinen osa käsittelee Venäjän liiketoiminta- ja organisaatiokulttuuria sekä organisaatioita, jotka edistävät kansainvälistymisprosessia. Edellä mainittujen aiheiden perusteella käsitellään myöhemmin markkinasuunnistuksen merkittävyyttä kansainvälistymisprosessissa ja siihen liittyviä tekijöitä, jotka ovat tyypillisiä Venäjän markkinoilla.
Opinnäyteyön empiirisessä osassa on haastateltu yritystä Mirka sekä vientiä edistävää organisaatiota VIEXPO, sillä molemmilla on kokemusta kansainvälistymisestä Venäjän markkinoilla. Kysymyksillä haluttiin selvittää markkinasuunnistuksen merkittävyys sekä mitkä haasteet ovat olemassa kansainvälistymisessä Venäjän markkinoille. Tulosten perusteella markkinasuunnistuksen tuntemuksella oli suuri vaikutus siihen, kuinka hyvin Mirkan kansainvälistymisprosessi oli onnistunut Venäjällä. Tavallisimmat haasteet olivat suuri epätietoisuus ja äkilliset muutokset Venäjän markkinoilla.