Suomen Olympiakomitean rooli valmennusopin kurssien kehittämisessä urheilulukioissa
Levaniemi, Linda (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Levaniemi, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057656
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yhteiset linjaukset toisen asteen urheiluoppilaitoksien valmennusopin kursseille. Lisäksi työssä saatuja tuloksia käytetiin pohjana Kehity huippu-urheilijaksi –oppimateriaalin luomiseen. Työn tilaajana toimi Suomen Olympiakomitea Urheiluakatemiaohjelma.
Valtakunnallisen urheilun erityistehtävän saaneiden toisen asteen oppilaitoksien tehtävänä on järjestää opiskelijoille urheiluvalmennusta ja valmennusopin teoriakurssin. Tähän asti valmennusopin teoriakurssi on järjestetty koulukohtaisesti ilman yhtenäisiä linjauksia opintojaksolla käytävistä aihealueista. Urheiluakatemiaohjelma haluaa varmistaa, että jokainen opiskelija saa yhtä laadukasta, monipuolista ja urheilijan kehitystä palvelevaa opetusta koulusta riippumatta. Valmennusopin yhtenäisiä linjauksia luodaan Olympiakomitean johdolla. Aloite yhteisten linjauksien tarpeellisuudesta tuli kuitenkin toisen asteen urheiluoppilaitoksilta.
Työn tehtävänä on parantaa urheilijoiden menestymisen edellytyksiä, varmistamalla jokaiselle opiskelijalle tasapuolisen ja yhtä laadukkaan opetuksen koulusta riippumatta. Tutkimuksessa kartoitettiin mitkä ovat urheilulukioiden valmennusopin kurssien sisällöt ja tavoitteet, millaista koordinointia Olympiakomitealta odotetaan ja kuinka valmennusopin kurssia voitaisiin kehittää. Työssä päätettiin keskittyä urheilulukioihin ja rajata toisen asteen ammatilliset oppilaitokset tutkimuksen ulkopuolelle opinnäytetyön resurssien rajallisuuden vuoksi.
Työ toteutettiin 9/2018 – 3/2019. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat urheilulukioiden urheilukoordinaattorit. Työn menetelmiksi valikoituivat alkukartoitus ja kyselytutkimus. Tutkimusta tarkennettiin asiantuntijakokouksen avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että valmennusopin kurssien laadussa on vaihtelua urheilulukioiden välillä. Valmennusopin kurssit erosivat toisistaan mm. tavoitteilta, opintosisällöitä ja toimintatavoilta. Tuloksissa kävi myös ilmi, että Olympiakomitealta kaivataan enemmän tukea. Positiivista oli se, että kaikkien koulujen kurssin päätavoitteena oli auttaa urheilijaa ymmärtämään paremmin omaa harjoittelua ja tukea nuorta huippu-urheilijaksi kehittymisessä.
Teoriaosuus, tutkimus ja tutkimustulokset antavat näyttöä tutkimuksen tarpeellisuudesta ja siitä, kuinka haastavaa on löytää huippu-urheilijaksi kehittymistä parhaiten palvelevat aihekokonaisuudet. Tavoitteena on, että uudessa lukioiden opetussuunnitelmassa on maininta erityislukioista ja valmennusopin kursseista. Suunnitteilla on, että opiskelijalle tarjotaan yhden valmennusopin kurssin sijaista 2 - 4 valmennusopin kurssia, jolloin syventyminen aihealueisiin on mahdollista. Yhteisten linjausten avulla opetus tasapuolistuu, jolloin myös koulujen välinen siirtyminen helpottuu.
Valtakunnallisen urheilun erityistehtävän saaneiden toisen asteen oppilaitoksien tehtävänä on järjestää opiskelijoille urheiluvalmennusta ja valmennusopin teoriakurssin. Tähän asti valmennusopin teoriakurssi on järjestetty koulukohtaisesti ilman yhtenäisiä linjauksia opintojaksolla käytävistä aihealueista. Urheiluakatemiaohjelma haluaa varmistaa, että jokainen opiskelija saa yhtä laadukasta, monipuolista ja urheilijan kehitystä palvelevaa opetusta koulusta riippumatta. Valmennusopin yhtenäisiä linjauksia luodaan Olympiakomitean johdolla. Aloite yhteisten linjauksien tarpeellisuudesta tuli kuitenkin toisen asteen urheiluoppilaitoksilta.
Työn tehtävänä on parantaa urheilijoiden menestymisen edellytyksiä, varmistamalla jokaiselle opiskelijalle tasapuolisen ja yhtä laadukkaan opetuksen koulusta riippumatta. Tutkimuksessa kartoitettiin mitkä ovat urheilulukioiden valmennusopin kurssien sisällöt ja tavoitteet, millaista koordinointia Olympiakomitealta odotetaan ja kuinka valmennusopin kurssia voitaisiin kehittää. Työssä päätettiin keskittyä urheilulukioihin ja rajata toisen asteen ammatilliset oppilaitokset tutkimuksen ulkopuolelle opinnäytetyön resurssien rajallisuuden vuoksi.
Työ toteutettiin 9/2018 – 3/2019. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat urheilulukioiden urheilukoordinaattorit. Työn menetelmiksi valikoituivat alkukartoitus ja kyselytutkimus. Tutkimusta tarkennettiin asiantuntijakokouksen avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että valmennusopin kurssien laadussa on vaihtelua urheilulukioiden välillä. Valmennusopin kurssit erosivat toisistaan mm. tavoitteilta, opintosisällöitä ja toimintatavoilta. Tuloksissa kävi myös ilmi, että Olympiakomitealta kaivataan enemmän tukea. Positiivista oli se, että kaikkien koulujen kurssin päätavoitteena oli auttaa urheilijaa ymmärtämään paremmin omaa harjoittelua ja tukea nuorta huippu-urheilijaksi kehittymisessä.
Teoriaosuus, tutkimus ja tutkimustulokset antavat näyttöä tutkimuksen tarpeellisuudesta ja siitä, kuinka haastavaa on löytää huippu-urheilijaksi kehittymistä parhaiten palvelevat aihekokonaisuudet. Tavoitteena on, että uudessa lukioiden opetussuunnitelmassa on maininta erityislukioista ja valmennusopin kursseista. Suunnitteilla on, että opiskelijalle tarjotaan yhden valmennusopin kurssin sijaista 2 - 4 valmennusopin kurssia, jolloin syventyminen aihealueisiin on mahdollista. Yhteisten linjausten avulla opetus tasapuolistuu, jolloin myös koulujen välinen siirtyminen helpottuu.