Ohjatun laivaharjoittelun laadukkuus ja nykytila kansipäällystöopiskelijoiden näkökulmasta
Lampinen, Kalle (2019)
Lampinen, Kalle
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078118
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Suomessa järjestettävän ohjatun laivaharjoittelun laadukkuutta nykyhetkessä kansipäällystöopiskelijoiden näkökulmasta. Laadukkuuden mittauksessa otettiin huomioon toimintaan liittyviä eri osa-alueita, kuten ohjauksen laatu ja määrä, ohjatun harjoittelun yleinen laadukkuus, opiskelijoiden asenteet ja motivaatio ohjattua laivaharjoittelua kohtaan sekä STCW-yleissopimuksen määrittelemät osaamisen osa-alueet. Työn teoriaosuudessa on kerrottu mm. Suomessa järjestettävästä kansipäällystökoulutuksesta, koulutusta ja ohjattua laivaharjoittelua säätelevistä laeista ja asetuksista, inhimillisten tekijöiden, kuten motivaation ja asenteiden vaikutuksista oppimiseen, sekä kartoitettu aiheeseen liittyvää aikaisempaa tutkimusmateriaalia.
Tutkimus tehtiin merenkulun HarjoitteluMylly ry:n toimeksiannosta ja se osoitettiin ammattikorkeakoulujen ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten kansipäällystö-opiskelijoille, jotka olivat vähintään opintojensa toisella vuosikurssilla sekä suorittaneet yhden tai useamman ohjatun laivaharjoittelun perämiesharjoittelujakson. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena verkkokyselylomaketta hyväksikäyttäen. Kyselyyn osallistui kuusi eri oppilaitosta ja siihen vastasi yhteensä 34 opiskelijaa. Tuloksia analysoitiin yksittäisten vastauksien hajonnalla sekä keskiarvoilla. Vastaajaryhmävertailussa huomioitiin pääasiassa opiskelijoiden meripäiväkokemus.
Kyselyn tuloksista voitiin päätellä, että ohjatun harjoittelun laadukkuus on riippuvainen harjoitteluympäristöstä. Opiskelijat kokivat olevansa motivoituneita ohjattua harjoittelua kohtaan, mutta heidän mielestään sen ohjauksessa ja työtehtävien asianmukaisuudessa on kehitettävää.
Tuloksien pohjalta kehitysehdotukseksi esitettiin oppilaitoksien ja opiskelijoiden yhteistyössä tehtävä oppimissuunnitelma ja kehityksen seuranta, jonka pohjalta aktivoitaisiin sekä opiskelijoita että oppilaitoksia käytännönoppimisen laadun varmistamiseen ja mahdollisen ohjauksen puutteen paikkaamiseen.
Tutkimus tehtiin merenkulun HarjoitteluMylly ry:n toimeksiannosta ja se osoitettiin ammattikorkeakoulujen ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten kansipäällystö-opiskelijoille, jotka olivat vähintään opintojensa toisella vuosikurssilla sekä suorittaneet yhden tai useamman ohjatun laivaharjoittelun perämiesharjoittelujakson. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena verkkokyselylomaketta hyväksikäyttäen. Kyselyyn osallistui kuusi eri oppilaitosta ja siihen vastasi yhteensä 34 opiskelijaa. Tuloksia analysoitiin yksittäisten vastauksien hajonnalla sekä keskiarvoilla. Vastaajaryhmävertailussa huomioitiin pääasiassa opiskelijoiden meripäiväkokemus.
Kyselyn tuloksista voitiin päätellä, että ohjatun harjoittelun laadukkuus on riippuvainen harjoitteluympäristöstä. Opiskelijat kokivat olevansa motivoituneita ohjattua harjoittelua kohtaan, mutta heidän mielestään sen ohjauksessa ja työtehtävien asianmukaisuudessa on kehitettävää.
Tuloksien pohjalta kehitysehdotukseksi esitettiin oppilaitoksien ja opiskelijoiden yhteistyössä tehtävä oppimissuunnitelma ja kehityksen seuranta, jonka pohjalta aktivoitaisiin sekä opiskelijoita että oppilaitoksia käytännönoppimisen laadun varmistamiseen ja mahdollisen ohjauksen puutteen paikkaamiseen.