Markkinointiviestinnän kehittäminen Valmakaupalle
Rantamäki, Piia (2019)
Rantamäki, Piia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078088
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinointiviestinnän kehittäminen Valmakaupalle, joka kuuluu osana Valio Oy:n osuuskuntien Valmakauppaketjuun. Valmakauppa myy pääasiallisesti elintarvikkeita sekä maataloustuotteita. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä digitaaliseen markkinointiviestintään. Toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnittelun eri vaiheisiin. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa kyselytutkimus Valmakaupan nykyisille sekä potentiaalisille asiakkaille. Opinnäytetyön neljäntenä tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Valmakaupalle.
Empiirinen osuus sisältää kyselytutkimuksen, jossa käytettiin kvantitatiivista
tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeiden vastauksia kerättiin Facebookin kautta sekä Seinäjoella Sarkamessuilla 1.─2.2.2019, ja kyselyyn vastasi 101 henkilöä. Tutkimuksen mukaan Valmakauppa on, muiden kuin maidontuottajien taholla, vähän tunnettu yritys. Tutkimustulokset osoittavat myös, että yrityksen verkkosivut sekä sosiaalinen media ovat mieluisimpia tapoja lukea mainoksia. Näiden mainosten lukemiseen eniten käytettäviä laitteita ovat älypuhelin sekä pöytätietokone.
Teoreettisen viitekehyksen sekä kyselytutkimuksen perusteella luotiin räätälöity markkinointiviestintäsuunnitelma Valmakaupalle, joka tulee pääsääntöisesti keskittymään sosiaalisen median sekä kotisivujen kehittämiseen. Markkinointiviestinnän uusiksi keinoiksi lisättiin yrityksen näkyvyyttä lisääviä ohjetauluja sekä tienvarsimainoksia Valmakaupan läheisyyteen.
Empiirinen osuus sisältää kyselytutkimuksen, jossa käytettiin kvantitatiivista
tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeiden vastauksia kerättiin Facebookin kautta sekä Seinäjoella Sarkamessuilla 1.─2.2.2019, ja kyselyyn vastasi 101 henkilöä. Tutkimuksen mukaan Valmakauppa on, muiden kuin maidontuottajien taholla, vähän tunnettu yritys. Tutkimustulokset osoittavat myös, että yrityksen verkkosivut sekä sosiaalinen media ovat mieluisimpia tapoja lukea mainoksia. Näiden mainosten lukemiseen eniten käytettäviä laitteita ovat älypuhelin sekä pöytätietokone.
Teoreettisen viitekehyksen sekä kyselytutkimuksen perusteella luotiin räätälöity markkinointiviestintäsuunnitelma Valmakaupalle, joka tulee pääsääntöisesti keskittymään sosiaalisen median sekä kotisivujen kehittämiseen. Markkinointiviestinnän uusiksi keinoiksi lisättiin yrityksen näkyvyyttä lisääviä ohjetauluja sekä tienvarsimainoksia Valmakaupan läheisyyteen.