Kuparivalssaamon optimaalisen myyntieräkoon määritys
Saarinen, Petteri (2019)
Saarinen, Petteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078072
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli määrittää tuotesegmenttien optimaaliset myyntieräkoot. Tulosten pohjalta luotiin laskentaohjelma myyjien käyttöön. Työ toteutettiin Aurubis Finland Oy:n kuparivalssaamon tuotesegmenteistä. Lisäksi määritettiin myös eri rakennuksessa pintakäsiteltävien arkkitehtuurituotteiden optimaaliset myyntieräkoot. Määritettäviä tuotesegmenttejä oli yhteensä 12. Osa tuotesegmenteistä yhdistettiin ohjelmassa.
Työn tavoitteena oli määrittää jokaisen tuotesegmentin optimaalinen myyntieräkoko. Optimaalisten myyntieräkokojen avulla myyjät pystyvät määrittämään helpommin tilausten kannattavuuksia. Määritteenä käytettiin, kuinka paljon lähtölaatasta saadaan valmista tuotetta kilogrammoina tilauskoon mukaan. Työn toteutus painottui pääsääntöisesti laskennallisten saantien määrittämiseen. Mahdolliset tuotantoprosessista johtuvat materiaalihäviöt otettiin huomioon saaduissa tuloksissa prosenttikertoimella. Optimaalisten myyntieräkokojen määrittelyssä hyödynnettiin muun muassa lähtölaattojen millimetripainoa, koneiden kapasiteetteja sekä tuotteiden mittoja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin Lean-johtamisfilosofiaa, jossa tuotettavan tuotteen optimaalisen myyntieräkoon määrittäminen on oleellista. Tuotteiden optimaalisilla myyntieräkoilla kyetään vähentämään ylimääräistä tuotantoa sekä varastointia, jotka ovat Lean-johtamisfilosofian perusajatuksia. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tuotannonsuunnittelua, kustannuslaskentaa sekä optimaalista myyntieräkokoa. The purpose of this thesis was to determine the optimal sales batch sizes. A calculation program based on the results was created into the salespersons use. The calculations were made of Aurubis Finland Oy copper rolling mill’s product segments. Architect products from another building were also included in the calculations. There were total of 12 product segments to be determined. Some of the product segments were combined in the program.
The aim of this thesis was to determine the optimal sales batch sizes of every product segments. Using the optimal sales batch sizes, the salespersons can determine profitability of order more easily. Unit used was how much material was obtained in kilograms from the starting plate. This thesis concentrated on determining the optimal sales batch sizes by calculation. Possible material defeats caused by manufacturing process were taken into consideration by determining the percentage coefficient. In the determination of the optimal sales batch sizes weight of start plates (kg/mm), capacities of machines and measures of product was utilized.
The theoretical part of the thesis focused on the Lean management philosophy, were determining the optimal sales batch sizes of products is essential. The optimal sales batch sizes of products can be used to reduce over production and storage, which are basic ideas of Lean management philosophy. Production planning, cost accounting and optimal sales batch size were also included in theoretical part.
Työn tavoitteena oli määrittää jokaisen tuotesegmentin optimaalinen myyntieräkoko. Optimaalisten myyntieräkokojen avulla myyjät pystyvät määrittämään helpommin tilausten kannattavuuksia. Määritteenä käytettiin, kuinka paljon lähtölaatasta saadaan valmista tuotetta kilogrammoina tilauskoon mukaan. Työn toteutus painottui pääsääntöisesti laskennallisten saantien määrittämiseen. Mahdolliset tuotantoprosessista johtuvat materiaalihäviöt otettiin huomioon saaduissa tuloksissa prosenttikertoimella. Optimaalisten myyntieräkokojen määrittelyssä hyödynnettiin muun muassa lähtölaattojen millimetripainoa, koneiden kapasiteetteja sekä tuotteiden mittoja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin Lean-johtamisfilosofiaa, jossa tuotettavan tuotteen optimaalisen myyntieräkoon määrittäminen on oleellista. Tuotteiden optimaalisilla myyntieräkoilla kyetään vähentämään ylimääräistä tuotantoa sekä varastointia, jotka ovat Lean-johtamisfilosofian perusajatuksia. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tuotannonsuunnittelua, kustannuslaskentaa sekä optimaalista myyntieräkokoa.
The aim of this thesis was to determine the optimal sales batch sizes of every product segments. Using the optimal sales batch sizes, the salespersons can determine profitability of order more easily. Unit used was how much material was obtained in kilograms from the starting plate. This thesis concentrated on determining the optimal sales batch sizes by calculation. Possible material defeats caused by manufacturing process were taken into consideration by determining the percentage coefficient. In the determination of the optimal sales batch sizes weight of start plates (kg/mm), capacities of machines and measures of product was utilized.
The theoretical part of the thesis focused on the Lean management philosophy, were determining the optimal sales batch sizes of products is essential. The optimal sales batch sizes of products can be used to reduce over production and storage, which are basic ideas of Lean management philosophy. Production planning, cost accounting and optimal sales batch size were also included in theoretical part.