Mielikuva Soittoruokala Sahasta ja sen toteuttamasta markkinointiviestinnästä
Västilä, Juuso (2010)
Västilä, Juuso
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512219
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten ravintolan markkinointiviestintä on tavoittanut vastaajat sekä millainen mielikuva Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoilla on Soittoruokala Sahasta ja ravintolan käyttämästä markkinointiviestinnästä.
Mielikuvat ohjaavat ihmisten ostokäyttäytymistä. Tuotteen tai palvelun pitää olla tarpeeksi kiinnostava, jotta asiakas innostuu siitä. Erityisen tärkeää markkinointiviestinnässä on että ravintolan antamat lupaukset pystytään täyttämään. Tämän yritys voi osaltaan varmistaa luomalla palvelun tuottajille riittävän hyvät toimintamahdollisuudet. Lopulta palvelun tuottajien ja kuluttajien kohdatessa määräytyy onko annetut lupaukset lunastettu.
Päästäkseni tutkimuksen tavoitteisiin tein kyselyn, jossa selvitettiin ravintolan markkinointiviestintää. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta ja Internetin lähteitä. Työn teoriaosuus käsittelee imagoa, mielikuvamarkkinointia sekä sisäistä ja ulkoista markkinointia.
Tutkimuksen tein Tampereen ammattikorkeakoulun hotelli- ja ravintola-alan sekä liiketalouden koulutusohjelman opiskelijoille. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ravintolan markkinointiviestintä ei ollut tavoittanut vastaajia erityisen hyvin, mutta vastaajat tiesivät ravintolan melko hyvin nimeltä. Kaikille vastaajille ravintolan palvelut eivät kuitenkaan olleet tuttuja. Ravintolaa kuvailtiin mm. nuorekkaaksi, viihtyisäksi ja kalliiksi. Ravintolan mainontaa pidettiin selkeänä, mutta siihen löytyi myös parannusehdotuksia.
Mielikuvat ohjaavat ihmisten ostokäyttäytymistä. Tuotteen tai palvelun pitää olla tarpeeksi kiinnostava, jotta asiakas innostuu siitä. Erityisen tärkeää markkinointiviestinnässä on että ravintolan antamat lupaukset pystytään täyttämään. Tämän yritys voi osaltaan varmistaa luomalla palvelun tuottajille riittävän hyvät toimintamahdollisuudet. Lopulta palvelun tuottajien ja kuluttajien kohdatessa määräytyy onko annetut lupaukset lunastettu.
Päästäkseni tutkimuksen tavoitteisiin tein kyselyn, jossa selvitettiin ravintolan markkinointiviestintää. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta ja Internetin lähteitä. Työn teoriaosuus käsittelee imagoa, mielikuvamarkkinointia sekä sisäistä ja ulkoista markkinointia.
Tutkimuksen tein Tampereen ammattikorkeakoulun hotelli- ja ravintola-alan sekä liiketalouden koulutusohjelman opiskelijoille. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ravintolan markkinointiviestintä ei ollut tavoittanut vastaajia erityisen hyvin, mutta vastaajat tiesivät ravintolan melko hyvin nimeltä. Kaikille vastaajille ravintolan palvelut eivät kuitenkaan olleet tuttuja. Ravintolaa kuvailtiin mm. nuorekkaaksi, viihtyisäksi ja kalliiksi. Ravintolan mainontaa pidettiin selkeänä, mutta siihen löytyi myös parannusehdotuksia.