Markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa – case Leppävaaran Sisu ry
Koivumäki, Sari (2019)
Koivumäki, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077980
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tarkoituksena on tutkia sosiaalista mediaa osana urheiluseuran markkinointiviestintää – case Leppävaaran Sisu. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa seuran markkinointiviestinnän nykytilaa ja mielikuvia seurasta sekä digitoimenpiteiden onnistumista ja tutkimusten perusteella tehdä jatkotutkimus, mikäli sosiaalinen media nousee esiin esitutkimuksissa. Esitutkimusten perusteella voitiin todeta sosiaalisen median tulleen esille tutkimuksissa ja keskittyä jatkotutkimuksessa sosiaaliseen mediaan osana urheiluseuran markkinointiviestintää. Jatkotutkimuksen tarkoituksena on saada täsmällistä tietoa sosiaalisen median kautta tapahtuvan viestinnän kehittämiseksi käyttäjälähtöiseen suuntaan.
Kehittämistehtävä on muodoltaan kolmivaiheinen kyselytutkimus, jossa tutkittiin ensin olemassa olevien asiakkaiden mielipiteitä seuran nykyisestä markkinointiviestinnästä ja digimarkkinointiviestinnästä sen osana ja jatko tutkimuksessa tutkittiin sosiaalisen median käyttöä tarkemmin. Tutkimukset toteutettiin ja analysoitiin Webropol työkalun avulla. Tulosten ja teoreettisen viitekehyksen perusteella esitetään kehitysehdotuksia digimarkkinoinnin ja parantamiseen ja sosiaalisen median laajempaan käyttöön sen osana.
Viitekehyksessä keskitytään digitaaliseen ja sosiaaliseen mediaan markkinointiviestinnän keinoina. Viitekehyksestä käsitellään vain lyhyesti muut markkinointiviestinnän keinot.
Tutkimusten perusteella nousi esiin, että eniten Leppävaaran Sisusta on saatu tietoa seuran internet-sivuilta, sähköpostitse, Facebookin ja Googlen kautta ja, että olemassa olevat asiakkaat haluavat tietoa internet-sivujen, sekä sähköpostin ja sosiaalisen median kautta. Seura rinnastetaan muihin urheiluseuroihin ja seuraan liitettäviä mielikuvia ovat: paikallisuus, helposti saavutettavuus, palvelut eri-ikäisille ja monipuolisuus. Tutkimuksissa nousi esiin, että seuran viestintää pidetään tavanomaisena, suppeana sekä informatiivisena ja internet-sivuja vanhanaikaisina. Tapahtumamarkkinointi sen eri muodoissa, alueellisesti nousi esille. Esitutkimusten perusteella voitiin pitää jo olemassa olevia markkinointiviestinnän erityisesti tapahtumamarkkinoinnin ja digimarkkinoinnin toimenpiteitä toimivina keinoina, kunhan ne päivitettäisiin nykyaikaisemmiksi ja keskittyä tutkimaan sitä, miten sosiaalisen median käyttöä voisi kehittää ja laajentaa osana urheiluseuran markkinointiviestintää.
Jatkotutkimuksessa kävi ilmi, että sosiaalisessa mediassa eniten toivottiin monipuolisesti ajankohtaista tietoa erityisesti erilaisista muutoksista ja tapahtumista, ja tiedon pitää olla helposti löydettävissä ja linkitettynä mm. internet-sivuille ja myös muusta oheistoiminnasta oltiin kiinnostuneita, kuten ohjaajien- ja seuran arjesta. Vastauksissa erottui kaksi linjaa. Osa halusi selkeästi ytimekkäitä ja lyhyitä julkaisuja ja osa taas laajempia ja informatiivisempia. Julkaisuilta haluttiin visuaalisuutta muun muassa kuvin ja videoin.
Kehittämistehtävä on muodoltaan kolmivaiheinen kyselytutkimus, jossa tutkittiin ensin olemassa olevien asiakkaiden mielipiteitä seuran nykyisestä markkinointiviestinnästä ja digimarkkinointiviestinnästä sen osana ja jatko tutkimuksessa tutkittiin sosiaalisen median käyttöä tarkemmin. Tutkimukset toteutettiin ja analysoitiin Webropol työkalun avulla. Tulosten ja teoreettisen viitekehyksen perusteella esitetään kehitysehdotuksia digimarkkinoinnin ja parantamiseen ja sosiaalisen median laajempaan käyttöön sen osana.
Viitekehyksessä keskitytään digitaaliseen ja sosiaaliseen mediaan markkinointiviestinnän keinoina. Viitekehyksestä käsitellään vain lyhyesti muut markkinointiviestinnän keinot.
Tutkimusten perusteella nousi esiin, että eniten Leppävaaran Sisusta on saatu tietoa seuran internet-sivuilta, sähköpostitse, Facebookin ja Googlen kautta ja, että olemassa olevat asiakkaat haluavat tietoa internet-sivujen, sekä sähköpostin ja sosiaalisen median kautta. Seura rinnastetaan muihin urheiluseuroihin ja seuraan liitettäviä mielikuvia ovat: paikallisuus, helposti saavutettavuus, palvelut eri-ikäisille ja monipuolisuus. Tutkimuksissa nousi esiin, että seuran viestintää pidetään tavanomaisena, suppeana sekä informatiivisena ja internet-sivuja vanhanaikaisina. Tapahtumamarkkinointi sen eri muodoissa, alueellisesti nousi esille. Esitutkimusten perusteella voitiin pitää jo olemassa olevia markkinointiviestinnän erityisesti tapahtumamarkkinoinnin ja digimarkkinoinnin toimenpiteitä toimivina keinoina, kunhan ne päivitettäisiin nykyaikaisemmiksi ja keskittyä tutkimaan sitä, miten sosiaalisen median käyttöä voisi kehittää ja laajentaa osana urheiluseuran markkinointiviestintää.
Jatkotutkimuksessa kävi ilmi, että sosiaalisessa mediassa eniten toivottiin monipuolisesti ajankohtaista tietoa erityisesti erilaisista muutoksista ja tapahtumista, ja tiedon pitää olla helposti löydettävissä ja linkitettynä mm. internet-sivuille ja myös muusta oheistoiminnasta oltiin kiinnostuneita, kuten ohjaajien- ja seuran arjesta. Vastauksissa erottui kaksi linjaa. Osa halusi selkeästi ytimekkäitä ja lyhyitä julkaisuja ja osa taas laajempia ja informatiivisempia. Julkaisuilta haluttiin visuaalisuutta muun muassa kuvin ja videoin.