Digitaalisuus lapsen vieraan kielen oppimisen tukena
Eskola, Eveliina (2019)
Eskola, Eveliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067825
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Moomin Language School -sovelluksen perustaneen yrityksen Playvation Ltd:n sekä 6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkeen kanssa. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa luokanopettajien sekä lastentarhanopettajien sekä lastenhoitajien käyttökokemuksia ja havaintoja Moomin Language School -sovelluksen käyttöön liittyen. Tavoitteena oli tätä kautta saada kehitysideoita liittyen sovelluksen käyttöön koulun sekä päiväkodin arjessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä tamperelaisessa koulussa sekä yhdessä tamperelaisessa päiväkodissa osana Moomin Language School -sovelluksen käyttökokeilua. Käyttökokeilu on osa 6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanketta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut tehtiin sovelluksen käyttöönoton alussa sekä kolmen kuukauden käyttöjakson jälkeen. Tämän avulla saatiin tietoa myös käyttökokemuksen muutoksesta. Haastatteluihin osallistui kolme lastenhoitajaa, kaksi luokanopettajaa ja yksi koulunkäynninohjaaja.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: millaisia kokemuksia ja havaintoja opettajilla sekä muulla henkilökunnalla oli sovelluksen käytön aikana, mikä rooli ohjaajalla on sovelluksen käytössä, miten sovellus toimi päiväkodin sekä koulun arjessa käytännön tasolla, millaisia kehittämishaasteita opettajilla sekä muulla henkilökunnalla oli sekä miten opettajat ja muu henkilökunta arvioivat lasten sitoutumista ja motivaatiota sovelluksen käytössä. Aineistosta saatujen tulosten perusteella kokemukset vaihtelivat paljon lapsiryhmän iän sekä muodon mukaan. Sovelluksen käyttöä pidettiin hyvänä ja positiivisena asiana lasten kielen kehittymisen kannalta. Tuloksissa korostui päiväkodin sekä koulun arkeen liittyvät rutiinit ja niiden vaikutus oppimissovelluksen käyttöön. Käytettävissä oleva aika vaikutti paljon käyttökokemuksiin. Sovelluksen ohjaajan rooli koettiin aktiivisena ja tarvittaessa tukea antavana.
Johtopäätösosiossa aihetta tarkasteltiin tulevaisuuden näkökulmasta, ja johtopäätöksenä todettiin, että opettajilta vaaditaan tulevaisuudessa paljon osaamista liittyen oppimissovellusten käyttöön osana opetusta. Oppimissovellusten käyttö tukee lasten osallisuutta siirryttäessä kohti digitaalista tieto- ja viestintäyhteiskuntaa. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista tutkia oppimissovellusten käyttökokemuksia lasten näkökulmasta, koska lapset ovat sovelluksen pääasiallisia käyttäjiä. Olisi mielenkiintoista selvittää lasten motivaatiota ja sitoutumista oppimissovellukseen. Toinen opinnäytetyön jatkoksi sopiva tutkimusaihe olisi kartoittaa opettajien tietämystä oppimispelien integroimisesta osaksi opetus- ja kasvatustoimintaa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: millaisia kokemuksia ja havaintoja opettajilla sekä muulla henkilökunnalla oli sovelluksen käytön aikana, mikä rooli ohjaajalla on sovelluksen käytössä, miten sovellus toimi päiväkodin sekä koulun arjessa käytännön tasolla, millaisia kehittämishaasteita opettajilla sekä muulla henkilökunnalla oli sekä miten opettajat ja muu henkilökunta arvioivat lasten sitoutumista ja motivaatiota sovelluksen käytössä. Aineistosta saatujen tulosten perusteella kokemukset vaihtelivat paljon lapsiryhmän iän sekä muodon mukaan. Sovelluksen käyttöä pidettiin hyvänä ja positiivisena asiana lasten kielen kehittymisen kannalta. Tuloksissa korostui päiväkodin sekä koulun arkeen liittyvät rutiinit ja niiden vaikutus oppimissovelluksen käyttöön. Käytettävissä oleva aika vaikutti paljon käyttökokemuksiin. Sovelluksen ohjaajan rooli koettiin aktiivisena ja tarvittaessa tukea antavana.
Johtopäätösosiossa aihetta tarkasteltiin tulevaisuuden näkökulmasta, ja johtopäätöksenä todettiin, että opettajilta vaaditaan tulevaisuudessa paljon osaamista liittyen oppimissovellusten käyttöön osana opetusta. Oppimissovellusten käyttö tukee lasten osallisuutta siirryttäessä kohti digitaalista tieto- ja viestintäyhteiskuntaa. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista tutkia oppimissovellusten käyttökokemuksia lasten näkökulmasta, koska lapset ovat sovelluksen pääasiallisia käyttäjiä. Olisi mielenkiintoista selvittää lasten motivaatiota ja sitoutumista oppimissovellukseen. Toinen opinnäytetyön jatkoksi sopiva tutkimusaihe olisi kartoittaa opettajien tietämystä oppimispelien integroimisesta osaksi opetus- ja kasvatustoimintaa.