Toimittajalaatumittariston rakentaminen johtamisen tueksi
Honkainmaa, Toni (2019)
Honkainmaa, Toni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067836
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli kivenmurskauskoneisiin erikoistunut yritys, Metso Minerals Oy. Työn tarkoituksena oli rakentaa yrityksen kokoonpanotehtaalle toimittajalaadun mittaristo, jonka tavoitteena oli auttaa yrityksen hankinta- ja laatuorganisaatioita toimittajalaatuun liittyvässä päätöksenteossa. Opinnäytetyössä tutustuttiin tehtaan laadunhallintaan ja sen prosesseihin.
Laatu on käsitteenä sirpaleinen ja vahvasti sidonnainen asiayhteyteen. Laatu voidaan käsittää esimerkiksi tuotteen erinomaisuutena tai tuotteesta saatavan hyödyn perusteella. Laadun jatkuva kehittäminen on yrityksen menestymisen kannalta tärkeää ja sen vuoksi sitä pitää mitata.
Mittaaminen tapahtuu erityyppisillä mittareilla, joilla on lukuisia ominaisuuksia. Mittaristoon tuleekin valita erilaisia ja juuri mitattavan ilmiön kannalta olennaisia mittareita, jotta saavutetaan mittariston tasapaino ja siitä saatava hyöty maksimoidaan.
Kohdeyrityksen kokoonpanotehtaalla toimii laatuorganisaatio, jonka tehtävänä on ensisijaisesti huolehtia operatiivisesta laadunhallinnasta ja sen kehittämisestä. Laatuorganisaatio toimii myös toimittajien laaduntuottokyvyn arvioitsijana ja vastaa laaduttomuudesta seuraavien reklamaatioiden tekemisestä toimittajille.
Reklamaatiot tehdään toiminnanohjausjärjestelmässä, josta reklamaatioihin syötetyn datan saa ajettua taulukkona tiedostoksi. Datan perusteella luotiin mittarivaihtoehtoja, joista valittiin parhaat mittaristoraporttiin, joka rakennettiin Microsoft Power BI -raportointi- ja analysointityökalun avulla.
Kohderyhmille pidettiin mittaristoraportin käyttökoulutus, jonka jälkeen sen käyttö aloitettiin tehtaalla. Koulutustilaisuudessa ja sen jälkeen mittaristoraportti sai pelkästään positiivista palautetta. Osa hankintainsinööreistä otti mittaristoraportin käyttöön päätoimiseksi työkaluksi toimittajalaadun arvioimiseen.
Laatu on käsitteenä sirpaleinen ja vahvasti sidonnainen asiayhteyteen. Laatu voidaan käsittää esimerkiksi tuotteen erinomaisuutena tai tuotteesta saatavan hyödyn perusteella. Laadun jatkuva kehittäminen on yrityksen menestymisen kannalta tärkeää ja sen vuoksi sitä pitää mitata.
Mittaaminen tapahtuu erityyppisillä mittareilla, joilla on lukuisia ominaisuuksia. Mittaristoon tuleekin valita erilaisia ja juuri mitattavan ilmiön kannalta olennaisia mittareita, jotta saavutetaan mittariston tasapaino ja siitä saatava hyöty maksimoidaan.
Kohdeyrityksen kokoonpanotehtaalla toimii laatuorganisaatio, jonka tehtävänä on ensisijaisesti huolehtia operatiivisesta laadunhallinnasta ja sen kehittämisestä. Laatuorganisaatio toimii myös toimittajien laaduntuottokyvyn arvioitsijana ja vastaa laaduttomuudesta seuraavien reklamaatioiden tekemisestä toimittajille.
Reklamaatiot tehdään toiminnanohjausjärjestelmässä, josta reklamaatioihin syötetyn datan saa ajettua taulukkona tiedostoksi. Datan perusteella luotiin mittarivaihtoehtoja, joista valittiin parhaat mittaristoraporttiin, joka rakennettiin Microsoft Power BI -raportointi- ja analysointityökalun avulla.
Kohderyhmille pidettiin mittaristoraportin käyttökoulutus, jonka jälkeen sen käyttö aloitettiin tehtaalla. Koulutustilaisuudessa ja sen jälkeen mittaristoraportti sai pelkästään positiivista palautetta. Osa hankintainsinööreistä otti mittaristoraportin käyttöön päätoimiseksi työkaluksi toimittajalaadun arvioimiseen.