Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Jyväskylän yleisömessujen kävijämääriin vaikuttavia tekijöitä

Hirvonen, Laura-Kaisa (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.158Mt)
Lataukset: 


Hirvonen, Laura-Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078109
Tiivistelmä
Yleisömessujen kävijämäärät ovat laskeneet Suomessa viime vuosina. Jyväskylässä kävijämäärät ovat laskeneet vuodesta 2005 vuoteen 2018 jopa yli 151 600 kävijällä. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miksi Jyväskylän yleisömessujen kävijämäärät ovat laskeneet ja miten yleisömessuja pitäisi kehittää niin, että kävijöitä saataisiin lisää.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, ja lisätietoa saatiin haastattelemalla Jyväskylän Messut Oy:n kahta myyntipäällikköä. Kvantitatiivisen osion vastaukset kerättiin Webropol-kyselyllä, jonka kohderyhmänä olivat kaikki potentiaaliset messukävijät. Vastauksia kerättiin Joulumarkkinoilla, joilla saatiin 18 vastausta. Loput 275 vastaajaa tuli Facebook-ryhmistä, joissa kyselyä jaettiin. Kysely oli avoinna 6. - 15.12.2018. Haastattelu toteutettiin Jyväskylän Paviljongin tiloissa 9.1.2019.

Tutkimuksessa selvisi, että ei ole vain yhtä syytä kävijämäärien laskuun. Markkinointi ei ole tavoittanut aina kyseisistä messuista kiinnostuneita vastaajia, minkä takia osa oli sitä mieltä, että aiheet eivät ole olleet mielenkiintoisia. Yksi suurimmista syistä, miksi vastaajat eivät ole käyneet messuilla, oli huono taloudellinen tilanne. He myös tunsivat, että heillä ei ole ollut aikaa käydä messuilla, minkä on osittain aiheuttanut tapahtumien tarjonnan lisääntyminen. He kertoivat arvostavansa uusien innovaatioiden ja trendien esittelyjä, mikä oli myös suurella osalla vastaajista syy mennä messuille. Tuloksiin vaikutti monesti naisvastaajien suuri määrä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste