Arvojen jalkauttaminen : Itab Shop Concept Finland Oy
Mäihäniemi, Aleksi (2019)
Mäihäniemi, Aleksi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078047
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin ITAB Shop Concept Finland Oy:lle, jonka arvojen jalkautumisen toteutumista arvioidaan. Tarkastelun alla olivat organisaation arvot ja organisaation 2018 keväällä jalkautettu arvo-ohjelma ACT. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten arvo-ohjelman arvot ovat jalkautuneet ja kuinka kaukana ne ovat organisaation oikeista arvoista.
Teoriaosuudessa käsiteltiin arvoihin ja arvojohtamiseen liittyvää kirjallisuutta. Tutkimus-menetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin kyselyllä, joka laitettiin vastattavaksi yrityksen Suomen henkilöstölle. Kyselyn vastausprosentti oli noin 45 %. Kysely tehtiin pohjautuen teorialle sekä arvo-ohjelmalle ACT, ja sen vastauksia analysoi-tiin kvantitatiivisilla menetelmillä.
Tulokset paljastivat ajatusten arvoista olevan ristiriitaisia ja varsinkin johdon toimintaan oltiin tyytymättömiä. Kyselyssä vain noin 45 % koki, että arvot eivät ole ristiriidassa toi-meksiantajan todellisen toiminnan kanssa. Tulosten perusteella voitiin todeta arvojen jalkauttamisen olevan vielä kesken ja sen tähän mennessä olleen jokseenkin epäonnis-tunut asetettuihin tavoitteisiin nähden. Johtopäätöksissä päädyttiin siihen, että organi-saatiossa on tarvetta johdon aktiiviselle ja esimerkilliselle johtamistyölle. Kyselyn tulosten perusteellä voitiin todeta, että johdon asettamia arvoja ja ohjeita ei oteta vakavasti, vaan ne nähdään enemmänkin keinona parantaa yrityskuvaa.
Kehitysehdotuksissa tarjottiin kehityskeskustelujen lisäämistä, minkä tavoitteena oli si-touttaa koko henkilöstö yrityksen arvoihin ja luoda työyhteisöön yhteishenkeä. Sen lisäk-si kehitysideana oli vuositeeman valitseminen ja sen puitteissa arvojen rakentaminen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin arvoihin ja arvojohtamiseen liittyvää kirjallisuutta. Tutkimus-menetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin kyselyllä, joka laitettiin vastattavaksi yrityksen Suomen henkilöstölle. Kyselyn vastausprosentti oli noin 45 %. Kysely tehtiin pohjautuen teorialle sekä arvo-ohjelmalle ACT, ja sen vastauksia analysoi-tiin kvantitatiivisilla menetelmillä.
Tulokset paljastivat ajatusten arvoista olevan ristiriitaisia ja varsinkin johdon toimintaan oltiin tyytymättömiä. Kyselyssä vain noin 45 % koki, että arvot eivät ole ristiriidassa toi-meksiantajan todellisen toiminnan kanssa. Tulosten perusteella voitiin todeta arvojen jalkauttamisen olevan vielä kesken ja sen tähän mennessä olleen jokseenkin epäonnis-tunut asetettuihin tavoitteisiin nähden. Johtopäätöksissä päädyttiin siihen, että organi-saatiossa on tarvetta johdon aktiiviselle ja esimerkilliselle johtamistyölle. Kyselyn tulosten perusteellä voitiin todeta, että johdon asettamia arvoja ja ohjeita ei oteta vakavasti, vaan ne nähdään enemmänkin keinona parantaa yrityskuvaa.
Kehitysehdotuksissa tarjottiin kehityskeskustelujen lisäämistä, minkä tavoitteena oli si-touttaa koko henkilöstö yrityksen arvoihin ja luoda työyhteisöön yhteishenkeä. Sen lisäk-si kehitysideana oli vuositeeman valitseminen ja sen puitteissa arvojen rakentaminen.