Klovni ja lääkäri nenäkkäin : moniammatillinen yhteistyö hoitohenkilökunnan kanssa toimenpideklovnina työskentelevien näkökulmasta
Laine, Nadja (2019)
Laine, Nadja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098556
Tiivistelmä
Artikkeli käsittelee sairaalaklovnien työmuotoa, toimenpideklovneriaa, ja sen vaatimaa moniammatillista yhteistyötä sairaalan hoitohenkilökunnan kanssa.
Toimenpideklovneriassa klovni tukee lasta toimenpiteen eri vaiheissa klovnerian ja leikin keinoin. Tavoitteena on vähentää lapsen pelkoa ja stressiä sekä sujuvoittaa toimenpidetilanteita.
Kehittämishankkeessani olin mukana juurruttamassa tätä Helsingissä kehitettyä toimintamuotoa Tampereen yliopistolliseen keskussairaalaan kevään 2018 aikana. Tutkin tässä artikkelissa sitä, miltä moniammatillinen yhteistyö hoitohenkilökunnan kanssa näyttäytyy toimenpideklovnina työskentelevien näkökulmasta ja millaisia ominaisuuksia toimenpideklovnina työskentelevältä vaaditaan yhteistyön onnistumiseksi. Ankkuroin artikkelini teorioihin moniammatillisesta yhteistyöstä soveltavassa taiteessa sekä aikaisempiin tutkimuksiin aiheesta. Aineistona käytän kehittämishankkeen aikana kirjoittamaani työpäiväkirjaa sekä klovnikollegoideni kirjoittamia työraportteja.
Artikkeli osoittaa, että toimenpideklovni tasapainottelee työssään hoitohenkilökunnan ja lapsipotilaan välillä, mikä määrittää hoitohenkilökunnan kanssa tehtävää moniammatillista yhteistyötä. Toimenpideklovnin ja hoitohenkilökunnan yhteistyö toteutuu neuvotteluissa liittyen paikan ja ajankäyttöön, toimijoiden rooleihin sekä yhteisen leikin tilassa.
Johtopäätöksenä on, että yhteistyö hoitohenkilökunnan kanssa on erittäin tärkeässä roolissa toimenpideklovneriassa. Yhteistyön lisääntyminen hoitohenkilökunnan kanssa on lisännyt toimenpideklovnina työskentelevältä vaadittavia ominaisuuksia, mutta tuonut myös lisää merkityksellisyyttä työhön.
Moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä avainasemassa ovat avoin kommunikaatio ja molemminpuolinen luottamus. The article examines the Finnish hospital clowns’ work during medical procedures and the multiprofessional work it requires with the hospital’s nursing staff. Preoperational clowns support the children at various stages of the medical procedure by means of clowning and play. The goal is to reduce child’s fear and stress and to ease the procedures.
In my development project, I was involved in implementing preoperative clowning at Tampere University Central Hospital during the spring of 2018. The method was first developed in Helsinki, Finland. In this article, I will look into the multiprofessional work with the nursing staff from the perspective of persons working as preoperational clowns. I am also interested in the qualities that are required from them in order for the collaboration to be successful. I anchor my article on theories of multiprofessional collaboration in applied art, as well as previous research on the subject. As material, I use the work diary I wrote during the development project and work reports written by my clown colleagues.
The article shows that preoperational clowns balance between the nursing staff and the child patient, which is a determining factor in the multiprofessional work with nursing staff. The collaboration between the preoperative clowns and the nursing staff is realized in the negotiations regarding the use of time and place, the roles of the actors and in the state of common play.
The conclusion is that multiprofessional work with nursing staff plays a very important role in preoperative clowning. Increased co-operation with nursing staff has augmented the qualities required of the preoperational clowns but has also brought more relevance to work. Open communication and mutual trust are the keys to developing the multiprofessional cooperation.
Toimenpideklovneriassa klovni tukee lasta toimenpiteen eri vaiheissa klovnerian ja leikin keinoin. Tavoitteena on vähentää lapsen pelkoa ja stressiä sekä sujuvoittaa toimenpidetilanteita.
Kehittämishankkeessani olin mukana juurruttamassa tätä Helsingissä kehitettyä toimintamuotoa Tampereen yliopistolliseen keskussairaalaan kevään 2018 aikana. Tutkin tässä artikkelissa sitä, miltä moniammatillinen yhteistyö hoitohenkilökunnan kanssa näyttäytyy toimenpideklovnina työskentelevien näkökulmasta ja millaisia ominaisuuksia toimenpideklovnina työskentelevältä vaaditaan yhteistyön onnistumiseksi. Ankkuroin artikkelini teorioihin moniammatillisesta yhteistyöstä soveltavassa taiteessa sekä aikaisempiin tutkimuksiin aiheesta. Aineistona käytän kehittämishankkeen aikana kirjoittamaani työpäiväkirjaa sekä klovnikollegoideni kirjoittamia työraportteja.
Artikkeli osoittaa, että toimenpideklovni tasapainottelee työssään hoitohenkilökunnan ja lapsipotilaan välillä, mikä määrittää hoitohenkilökunnan kanssa tehtävää moniammatillista yhteistyötä. Toimenpideklovnin ja hoitohenkilökunnan yhteistyö toteutuu neuvotteluissa liittyen paikan ja ajankäyttöön, toimijoiden rooleihin sekä yhteisen leikin tilassa.
Johtopäätöksenä on, että yhteistyö hoitohenkilökunnan kanssa on erittäin tärkeässä roolissa toimenpideklovneriassa. Yhteistyön lisääntyminen hoitohenkilökunnan kanssa on lisännyt toimenpideklovnina työskentelevältä vaadittavia ominaisuuksia, mutta tuonut myös lisää merkityksellisyyttä työhön.
Moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä avainasemassa ovat avoin kommunikaatio ja molemminpuolinen luottamus.
In my development project, I was involved in implementing preoperative clowning at Tampere University Central Hospital during the spring of 2018. The method was first developed in Helsinki, Finland. In this article, I will look into the multiprofessional work with the nursing staff from the perspective of persons working as preoperational clowns. I am also interested in the qualities that are required from them in order for the collaboration to be successful. I anchor my article on theories of multiprofessional collaboration in applied art, as well as previous research on the subject. As material, I use the work diary I wrote during the development project and work reports written by my clown colleagues.
The article shows that preoperational clowns balance between the nursing staff and the child patient, which is a determining factor in the multiprofessional work with nursing staff. The collaboration between the preoperative clowns and the nursing staff is realized in the negotiations regarding the use of time and place, the roles of the actors and in the state of common play.
The conclusion is that multiprofessional work with nursing staff plays a very important role in preoperative clowning. Increased co-operation with nursing staff has augmented the qualities required of the preoperational clowns but has also brought more relevance to work. Open communication and mutual trust are the keys to developing the multiprofessional cooperation.