Ohjatun ryhmämuotoisen liikunnan merkitys syrjäytymisvaarassa olevan nuoren sosiaalisiin taitoihin
Kortteinen, Pekka; Liimatainen, Jussi (2019)
Kortteinen, Pekka
Liimatainen, Jussi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266109
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata syrjäytymisvaarassa olevan nuoren sosiaalisten taitojen kehittymistä ohjatun ryhmämuotoisen liikuntakerran aikana. Opinnäytetyön avulla haluttiin kuvata mitkä nuoren sosiaaliset taidot kehittyivät ohjatun ryhmämuotoisen liikuntakerran aikana ja millaisia muutoksia taidoissa tapahtui. Opinnäytetyön aihe oli ajankohtainen sekä syrjäytyneiden suomalaisten nuorten suuren määrän vuoksi, että ryhmämuotoisen liikunnan sosiaalisuuden ja muokattavuuden vuoksi.
Opinnäytetyön kohderyhmänä oli Sovatekin starttiyksikkö Buustin kuntouttavan työtoiminnan nuorten ryhmä, jolle ohjattiin neljä liikuntakertaa. Kohderyhmän sosiaalisista taidoista kerättiin aineistoa kyselylomakkeella, jonka nuoret täyttivät ennen ja jälkeen liikuntakerran sekä ohjaajien liikuntakerran aikana toteuttamalla systemaattisen ja osallistuvan havainnoinnin yhdistelmällä. Kyselylomaketta analysoitiin tilastollisella analyysilla ja havainnoinnilla saatua muuta aineistoa teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni sosiaalisissa taidoissa tapahtuneen kehitystä eleiden ja ilmeiden näyttämisessä, ryhmätoiminnassa, keskustelutaidoissa sekä luottamuksessa. Taidot kehittyivät liikuntakerran aikana osallistuvan havainnoinnin mukaan lisääntyneenä ele- ja kehonkielen käyttämisenä, kehittyneenä ryhmätoimintana sekä onnistumisten myötä saadulla itsetunnon kohoamisella.
Ohjatun ryhmämuotoisen liikunnan avulla tapahtui kehitystä nuorten taidoissa koskien tunteiden ilmaisemisesta, empatiaa, ryhmätoimintaa, selviytymistä hämmentävistä tilanteista sekä päätöksentekoa sosiaalisissa tilanteissa. Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi selvittää ohjatun liikunnan ja sosiaaliohjauksen yhdistämisestä saatavia hyötyjä.
Opinnäytetyön kohderyhmänä oli Sovatekin starttiyksikkö Buustin kuntouttavan työtoiminnan nuorten ryhmä, jolle ohjattiin neljä liikuntakertaa. Kohderyhmän sosiaalisista taidoista kerättiin aineistoa kyselylomakkeella, jonka nuoret täyttivät ennen ja jälkeen liikuntakerran sekä ohjaajien liikuntakerran aikana toteuttamalla systemaattisen ja osallistuvan havainnoinnin yhdistelmällä. Kyselylomaketta analysoitiin tilastollisella analyysilla ja havainnoinnilla saatua muuta aineistoa teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni sosiaalisissa taidoissa tapahtuneen kehitystä eleiden ja ilmeiden näyttämisessä, ryhmätoiminnassa, keskustelutaidoissa sekä luottamuksessa. Taidot kehittyivät liikuntakerran aikana osallistuvan havainnoinnin mukaan lisääntyneenä ele- ja kehonkielen käyttämisenä, kehittyneenä ryhmätoimintana sekä onnistumisten myötä saadulla itsetunnon kohoamisella.
Ohjatun ryhmämuotoisen liikunnan avulla tapahtui kehitystä nuorten taidoissa koskien tunteiden ilmaisemisesta, empatiaa, ryhmätoimintaa, selviytymistä hämmentävistä tilanteista sekä päätöksentekoa sosiaalisissa tilanteissa. Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi selvittää ohjatun liikunnan ja sosiaaliohjauksen yhdistämisestä saatavia hyötyjä.