Islanninhevosten ja askellajiratsastuksen medianäkyvyyden parantaminen
From-Gustafsson, Linda (2019)
From-Gustafsson, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098575
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli SIHY - Suomen Islanninhevosyhdistys ry, joka toimii islanninhevosia harrastavien valtakunnallisena järjestönä ja urheiluseurana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten yhdistys voisi parantaa islanninhevosten ja askellajiratsastuksen näkyvyyttä medioissa. Tavoitteena oli laatia luonnos viestintästrategiasta yhdistykselle.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyssä oli tutkimuskysymyksen lisäksi kaksi alakysymystä. Alakysymysten: miten yhdistys voisi saada julkisuutta, sekä, millainen olisi yhdistyksen viestintästrategia, avulla, haettiin vastausta päätutkimuskysymykseen: miten SIHY voi parantaa askellajiratsastuksen näkyvyyttä medioissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta osa-alueesta. Ensimmäisessä
osassa käsiteltiin viestinnän kokonaisvaltaista suunnittelua, aina viestinnän määrittelystä ja
tehtävistä, keskeisiin analyyseihin ja suunnittelun tasoihin. Toisessa osassa tarkasteltiin syvemmin viestintästrategian laatiminen, selvittämällä laatimisprosessia ja mitä kaikkea kuuluu viestintästrategian sisältöön. Viimeisessä osassa keskityttiin mediaviestintään, hyvän
sisällön tuottamisen sekä julkisuuden saamisen osalta.
Tutkimuksessa selvitettiin, haastatteluiden avulla, islanninhevosurheilun mahdollisuuksia
saada enemmän julkisuutta. Keskeisimmät tutkimustulokset olivat, että medioita kiinnostaa
eniten ihmisläheinen tarina sekä, että yhden mielenkiintoisen persoonan avulla voi pienikin
laji saada näkyvyyttä televisiossa. Lisäksi tutkimus askellajikilpailijoiden joukossa osoitti,
että sekä islanninhevosten mainetta että lajin tunnettavuutta on parannettava, nostaakseen
lajin arvostusta hevosurheilulajien joukossa. Tutkimustulosten perusteella laadittiin luonnos
viestintästrategiasta Suomen Islanninhevosyhdistykselle.
Viestintästrategian sisältöön kuuluu viestinnän tehtävien ja strategisten tavoitteiden määrittely, sidosryhmien luokittelu, kuvaus julkisuuksista ja omien medioiden roolista, ydinviestien
muotoilu sekä viestintävastuut. Tärkeimmiksi strategisiksi tavoitteiksi määriteltiin lajin tunnettavuuden kasvattaminen, rodun arvostuksen nostaminen sekä paremman medianäkyvyyden saavuttaminen. Strategiaa paremman medianäkyvyyden saavuttamiseksi tehtiin
määrittelemällä millaiset teemat palvelevat asetettuja tavoitteita parhaiten sekä missä medioissa halutaan näkyä ja miten saadaan niissä julkisuutta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyssä oli tutkimuskysymyksen lisäksi kaksi alakysymystä. Alakysymysten: miten yhdistys voisi saada julkisuutta, sekä, millainen olisi yhdistyksen viestintästrategia, avulla, haettiin vastausta päätutkimuskysymykseen: miten SIHY voi parantaa askellajiratsastuksen näkyvyyttä medioissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta osa-alueesta. Ensimmäisessä
osassa käsiteltiin viestinnän kokonaisvaltaista suunnittelua, aina viestinnän määrittelystä ja
tehtävistä, keskeisiin analyyseihin ja suunnittelun tasoihin. Toisessa osassa tarkasteltiin syvemmin viestintästrategian laatiminen, selvittämällä laatimisprosessia ja mitä kaikkea kuuluu viestintästrategian sisältöön. Viimeisessä osassa keskityttiin mediaviestintään, hyvän
sisällön tuottamisen sekä julkisuuden saamisen osalta.
Tutkimuksessa selvitettiin, haastatteluiden avulla, islanninhevosurheilun mahdollisuuksia
saada enemmän julkisuutta. Keskeisimmät tutkimustulokset olivat, että medioita kiinnostaa
eniten ihmisläheinen tarina sekä, että yhden mielenkiintoisen persoonan avulla voi pienikin
laji saada näkyvyyttä televisiossa. Lisäksi tutkimus askellajikilpailijoiden joukossa osoitti,
että sekä islanninhevosten mainetta että lajin tunnettavuutta on parannettava, nostaakseen
lajin arvostusta hevosurheilulajien joukossa. Tutkimustulosten perusteella laadittiin luonnos
viestintästrategiasta Suomen Islanninhevosyhdistykselle.
Viestintästrategian sisältöön kuuluu viestinnän tehtävien ja strategisten tavoitteiden määrittely, sidosryhmien luokittelu, kuvaus julkisuuksista ja omien medioiden roolista, ydinviestien
muotoilu sekä viestintävastuut. Tärkeimmiksi strategisiksi tavoitteiksi määriteltiin lajin tunnettavuuden kasvattaminen, rodun arvostuksen nostaminen sekä paremman medianäkyvyyden saavuttaminen. Strategiaa paremman medianäkyvyyden saavuttamiseksi tehtiin
määrittelemällä millaiset teemat palvelevat asetettuja tavoitteita parhaiten sekä missä medioissa halutaan näkyä ja miten saadaan niissä julkisuutta.