Opiskeluasennon vaihtelevuuden ja fyysisen aktiivisuuden tukeminen alakoulussa – ohjevideoita koulutyöhön
Virta, Sonja; Ylönen, Johanna (2019)
Virta, Sonja
Ylönen, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098668
Tiivistelmä
Liikunnalla on runsaasti mahdollisuuksia kouluikäisten terveyden edistämisessä. Lasten ja nuorten huono fyysinen kunto ja liikkumattomuus voivat heijastua heidän terveyteensä aikuisuudessa. Pitkäkestoinen istuminen aiheuttaa lapsille samanlaisia terveyshaittoja kuin aikuisille. Liikunta lapsuusiässä tukee tuki- ja liikuntaelimistön, sosiaalisten taitojen sekä liikuntatottumusten kehittymistä. Koulupäivän aikainen liikunta edistää oppimista vaikuttamalla aivojen aineenvaihduntaan.
Hyvän ergonomian on jo pitkään tiedetty omalta osaltaan auttavan kuormituksen tasoittamisessa. Erilaisilla asennoilla voidaan luoda nivelille asentoja, joissa ne kuormittuvat optimaalisesti. Pitkäkestoiset staattiset asennot kuitenkin hidastavat aineenvaihduntaa ja kuormittavat tuki- ja liikuntaelimistön rakenteita. Tämän vuoksi tarvitaan vaihtelua kuormitukseen ja sen kohdistumiseen. Fyysisesti passiivisesti työskennellessä asennonvaihtelun tärkeys siis korostuu ja tarvitaan liikkumista, istumisen tauottamista ja kehoa elvyttäviä liikkeitä istumisen sekä staattisten asentojen vastapainoksi. Työskentelyergonomian ja liikkumisen tärkeyden tiedostaminen alakouluikäisestä alkaen auttaa elinikäisen tuki- ja liikuntaelimistön terveyden vaalimisessa.
Alakouluissa fyysinen ergonomia käsittää luokkahuoneen kalusteet, jotka eivät ole sopivia kaikille oppilaille aiheuttaen esimerkiksi tuki- ja liikuntaelimistön kipuja. Luokkahuoneessa tapahtuvassa opetuksessa on tehtävä usein valintoja opetustapojen välillä: fyysinen aktiivisuus voi viedä aikaa tehokkaalta tehtäviin keskittymiseltä. Opetusmenetelmien rinnalle on noussut aktiivinen oppiminen, jossa oppimateriaaleja voidaan käyttää oppilaan ollessa fyysisesti aktiivinen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Tuki- ja liikuntaelinliitto Tule ry. Työn tavoitteena on luoda tutkittuun tietoon perustuen peruskoulujen opettajille ja oppilaille ohjevideoita, joiden avulla parannetaan oppilaiden ergonomiaa luokkaympäristössä, annetaan esimerkkejä asennonvaihtelusta sekä kannustetaan fyysiseen aktiivisuuteen koulupäivän aikana. Opinnäytetyö on laadullinen, ja sen menetelminä on käytetty lähdeanalyysiä, havainnointia ja haastattelua. Työn tulokset esitetään teoreettisena viitekehyksenä ja viitenä ohjevideona.
Hyvän ergonomian on jo pitkään tiedetty omalta osaltaan auttavan kuormituksen tasoittamisessa. Erilaisilla asennoilla voidaan luoda nivelille asentoja, joissa ne kuormittuvat optimaalisesti. Pitkäkestoiset staattiset asennot kuitenkin hidastavat aineenvaihduntaa ja kuormittavat tuki- ja liikuntaelimistön rakenteita. Tämän vuoksi tarvitaan vaihtelua kuormitukseen ja sen kohdistumiseen. Fyysisesti passiivisesti työskennellessä asennonvaihtelun tärkeys siis korostuu ja tarvitaan liikkumista, istumisen tauottamista ja kehoa elvyttäviä liikkeitä istumisen sekä staattisten asentojen vastapainoksi. Työskentelyergonomian ja liikkumisen tärkeyden tiedostaminen alakouluikäisestä alkaen auttaa elinikäisen tuki- ja liikuntaelimistön terveyden vaalimisessa.
Alakouluissa fyysinen ergonomia käsittää luokkahuoneen kalusteet, jotka eivät ole sopivia kaikille oppilaille aiheuttaen esimerkiksi tuki- ja liikuntaelimistön kipuja. Luokkahuoneessa tapahtuvassa opetuksessa on tehtävä usein valintoja opetustapojen välillä: fyysinen aktiivisuus voi viedä aikaa tehokkaalta tehtäviin keskittymiseltä. Opetusmenetelmien rinnalle on noussut aktiivinen oppiminen, jossa oppimateriaaleja voidaan käyttää oppilaan ollessa fyysisesti aktiivinen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Tuki- ja liikuntaelinliitto Tule ry. Työn tavoitteena on luoda tutkittuun tietoon perustuen peruskoulujen opettajille ja oppilaille ohjevideoita, joiden avulla parannetaan oppilaiden ergonomiaa luokkaympäristössä, annetaan esimerkkejä asennonvaihtelusta sekä kannustetaan fyysiseen aktiivisuuteen koulupäivän aikana. Opinnäytetyö on laadullinen, ja sen menetelminä on käytetty lähdeanalyysiä, havainnointia ja haastattelua. Työn tulokset esitetään teoreettisena viitekehyksenä ja viitenä ohjevideona.