Developing the monitoring of the critical part deliveries at ŠKODA AUTO a.s.
Kärkölä, Matti (2019)
Kärkölä, Matti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098842
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ŠKODA AUTO a.s., joka on perinteikäs tšekkiläinen autonvalmistaja. Käytännön työ suoritettiin yrityksessä sellaisella osastolla, josta käytetään lyhennettä PLD/1 (Production, Logistics, Disposition). Osasto valvoo kriittisten osatoimitusten saapumista ja pyrkii turvaamaan keskeytymättömän tuotannon. Toimitukset nimetään kriittisiksi, jos kyseisten osien varastosaldot laskevat tietyn hälytysrajan alapuolelle.
PLD/1 osastolla oli todettu, että toimitusten seurannan suorittaminen nykyisin järjestelmin edellyttää usein informaation kysymistä puhelimitse tai sähköpostilla, mihin kuluu runsaasti työaikaa. Käytössä oli muutamia sähköisiä järjestelmiä, mutta läheskään kaikki tarvittava tieto ei ollut niiden kautta saatavilla. Oli syntynyt tarve järjestelmälle, josta kaikki informaatio löytyisi yhdellä kertaa.
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin tällaisen järjestelmän ideoiminen, sekä sen käyttöönottoon tarvittavien lisävaiheiden pohtiminen. Suunnittelun tueksi PLD/1 osastolla suoritettiin kaksi päivää kestänyt havainnointitutkimus, jossa työntekijät kirjasivat ylös kaikki yhteydenottotilanteet, niiden syyt sekä vastaanottajat. Tutkimus osoitti, että kommunikointi kuljetusliikkeiden kanssa on olennaisin kehityskohde, sillä lähetysten vaiheet toimittajalta lähdön jälkeen olivat usein pimennossa.
Työn tuloksena syntyi visio sähköisestä lähetystenseurantajärjestelmästä, jonka arvioitiin vähentävän puheluiden ja sähköpostien määrää 53 prosenttia. Siinä kuljetuksen vaiheet tallennettaisiin lähetysdokumentteihin tulostuvan QR-koodin avulla mobiilisovelluksen kautta, ja muita tietoja siirtyisi automaattisesti toisista järjestelmistä. Työ listaa myös tulevat vaiheet, joita vision käyttöönotto edellyttää.
Tavoite täyttyi, sillä sekä visio, että sen toteuttamiseen tarvittavat vaiheet löytyvät opinnäytetyöstä. Työn onnistumisen kriteereiksi toimeksiantaja nimesi, että vision tulee olla hyvin perusteltu, pohjautuen luotettavaan tutkimukseen ja siitä saatavan datan kattavaan analysointiin, ja työ toteuttaa myös nämä vaatimukset.
PLD/1 osastolla oli todettu, että toimitusten seurannan suorittaminen nykyisin järjestelmin edellyttää usein informaation kysymistä puhelimitse tai sähköpostilla, mihin kuluu runsaasti työaikaa. Käytössä oli muutamia sähköisiä järjestelmiä, mutta läheskään kaikki tarvittava tieto ei ollut niiden kautta saatavilla. Oli syntynyt tarve järjestelmälle, josta kaikki informaatio löytyisi yhdellä kertaa.
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin tällaisen järjestelmän ideoiminen, sekä sen käyttöönottoon tarvittavien lisävaiheiden pohtiminen. Suunnittelun tueksi PLD/1 osastolla suoritettiin kaksi päivää kestänyt havainnointitutkimus, jossa työntekijät kirjasivat ylös kaikki yhteydenottotilanteet, niiden syyt sekä vastaanottajat. Tutkimus osoitti, että kommunikointi kuljetusliikkeiden kanssa on olennaisin kehityskohde, sillä lähetysten vaiheet toimittajalta lähdön jälkeen olivat usein pimennossa.
Työn tuloksena syntyi visio sähköisestä lähetystenseurantajärjestelmästä, jonka arvioitiin vähentävän puheluiden ja sähköpostien määrää 53 prosenttia. Siinä kuljetuksen vaiheet tallennettaisiin lähetysdokumentteihin tulostuvan QR-koodin avulla mobiilisovelluksen kautta, ja muita tietoja siirtyisi automaattisesti toisista järjestelmistä. Työ listaa myös tulevat vaiheet, joita vision käyttöönotto edellyttää.
Tavoite täyttyi, sillä sekä visio, että sen toteuttamiseen tarvittavat vaiheet löytyvät opinnäytetyöstä. Työn onnistumisen kriteereiksi toimeksiantaja nimesi, että vision tulee olla hyvin perusteltu, pohjautuen luotettavaan tutkimukseen ja siitä saatavan datan kattavaan analysointiin, ja työ toteuttaa myös nämä vaatimukset.