Kansalaisopisto maaseudun kuntayhteistyön edistäjänä
Tiitinen, Henna (2019)
Tiitinen, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098919
Tiivistelmä
Leppävirran kunta erosi keväällä 2017 Soisalo-opistosta ja päätti kilpailuttaa palveluntarjoajat. Neuvotteluja toiminnan järjestämisestä käytiin kesällä 2017. Neuvottelujen tuloksena Suonenjoen kaupunki solmi uuden opistosopimuksen yhdessä entisten Rautalammin, Tervon ja Vesannon kanssa ja uutena mukaan tuli Leppävirran kunta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöltä haettiin ylläpitolupa vapaan sivistystyön opetuksen järjestämiseksi uudelle alueelle. Leppävirran mukaantulo kasvatti opetusvolyymiä kolmanneksella. Haasteena kaikessa toiminnan järjestämisessä oli kova kiire. Edellisen syksyn opetusta oli jouduttu supistamaan voimakkaasti edellisen opiston budjetin ylitysten vuoksi. Opetusta kohtaan oli nyt suuret odotukset myös opiskelijoiden puolelta. Oli siis lähes pakko onnistua kiireestä huolimatta.
Suurena haasteena opetuksen järjestämisessä oli tilaongelmat. Leppävirralla on paljon tällä hetkellä sisäilmaongelmaisia rakennuksia. Yhtenä haasteena oli kiire opetuksen käynnistämiseen. Oli kiire saada uusia opettajia Sisä-Savon kansalaisopistolle: osin Leppävirran entisiä opettajia ja osin Sisä-Savon kansalaisopiston omia opettajia. Suunnittelijoilla oli suuri tietämättömyys missä mikäkin kylä sijaitsee, kuka hallinnoi tiloja, koska vapaa, mistä avaimet, matkojen minimointi opettajille eli paljon tunteja samoille reiteille. Kustannustehokkuus huippuunsa.
Suuntasin kyselyn uuden opistoalueen kuntien opiskelijoille, asukkaille ja kaikille, joita asia kiinnosti. Kyselyn tuloksista sain hyvää tietoa opistoalueen uudistumiseen liittyen. Joissakin kysymyksissä oli vapaa vastauskenttä.
Opetus- ja kulttuuriministeriöltä haettiin ylläpitolupa vapaan sivistystyön opetuksen järjestämiseksi uudelle alueelle. Leppävirran mukaantulo kasvatti opetusvolyymiä kolmanneksella. Haasteena kaikessa toiminnan järjestämisessä oli kova kiire. Edellisen syksyn opetusta oli jouduttu supistamaan voimakkaasti edellisen opiston budjetin ylitysten vuoksi. Opetusta kohtaan oli nyt suuret odotukset myös opiskelijoiden puolelta. Oli siis lähes pakko onnistua kiireestä huolimatta.
Suurena haasteena opetuksen järjestämisessä oli tilaongelmat. Leppävirralla on paljon tällä hetkellä sisäilmaongelmaisia rakennuksia. Yhtenä haasteena oli kiire opetuksen käynnistämiseen. Oli kiire saada uusia opettajia Sisä-Savon kansalaisopistolle: osin Leppävirran entisiä opettajia ja osin Sisä-Savon kansalaisopiston omia opettajia. Suunnittelijoilla oli suuri tietämättömyys missä mikäkin kylä sijaitsee, kuka hallinnoi tiloja, koska vapaa, mistä avaimet, matkojen minimointi opettajille eli paljon tunteja samoille reiteille. Kustannustehokkuus huippuunsa.
Suuntasin kyselyn uuden opistoalueen kuntien opiskelijoille, asukkaille ja kaikille, joita asia kiinnosti. Kyselyn tuloksista sain hyvää tietoa opistoalueen uudistumiseen liittyen. Joissakin kysymyksissä oli vapaa vastauskenttä.