Huoltajien osallisuus englanninkielisessä kielirikasteisessa varhaiskasvatuksessa
Mäki-Kuutti, Virpi; Sahaviita, Henna (2019)
Mäki-Kuutti, Virpi
Sahaviita, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098904
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen selvitys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää huoltajien osallisuutta englanninkielisen kielirikasteisen varhaiskasvatuksen järjestämisessä. Selvityksen kohteena oli kaksi seinäjokelaista kielirikasteista varhaiskasvatusryhmää. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen Let’s learn – englannin ensiaskeleita –hankkeen kanssa. Tutkimuskysymyksiä olivat: Millaisena huoltajat näkevät oman osallisuutensa kielirikasteisen varhaiskasvatuksen suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä? Millaista kielirikasteista toimintaa huoltajat toivoisivat varhaiskasvatukseen ja miten he tahtoisivat olla siinä osallisena? Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin 34:lle perheelle. Kysymykset olivat strukturoituja, avoimia ja monivalintakysymyksiä. Analyysissa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista analyysimenetelmää aineiston laadun vuoksi. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta, kielirikasteista varhaiskasvatusta ja huoltajien osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Tuloksista selvisi, että kielirikasteinen varhaiskasvatus on monille uusi käsite, jota tulisi selkiyttää. Huoltajat näkivät toiminnan pääosin varhaiskasvatuksen positiivisena kehityksenä. Osallisuutensa kielirikasteisessa varhaiskasvatustoiminnassa huoltajat kokivat vielä vähäiseksi ja myönteisyys oman osallisuuden kasvamiseen oli vaihtelevaa. Kielirikasteisen varhaiskasvatustoiminnan ansiosta lapsen toivottiin oppivan englanninkieltä jo varhaisessa vaiheessa. Kielirikasteiseen varhaiskasvatuksen toteutukseen huoltajat toivoivat eniten lauluja ja loruja sekä arkitilanteissa englanninkielen käyttämistä.