Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Omaohjaajatoiminnan kehittäminen lastensuojeluyksikössä: "Yhdessä eteenpäin"

Pulkkinen, Tiina (2019)

 
Avaa tiedosto
Pulkkinen_Tiina.pdf (1.134Mt)
Lataukset: 


Pulkkinen, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109017
Tiivistelmä
Lapsen ja nuoren sijoittaminen kodin ulkopuolelle on viimeinen keino turvata lapsen kasvuympäristö. Erilaiset yhteiskunnan muutokset sekä esiin nousseet tarpeet parantaa kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten ja nuorten oloja pakottavat kehittämään lastensuojelutyötä asiakaslähtöisemmäksi, laadukkaammaksi sekä asiakkaiden tarpeita vastaavammaksi toiminnaksi. Kehittämistyön tavoitteena oli parantaa ja kehittää yhden lastensuojeluyksikön omaohjaajatoimintaa vastaamaan ja palvelemaan paremmin nuorten toiveita ja tarpeita sekä tukemaan nuorten kehitystä. Lisäksi tavoitteena oli saada nuoret mukaan osallistumaan omaohjaajatoiminnan kehittämiseen. Tarkoituksena oli selvittää millaisista asioista ja tekijöistä rakentuu hyvä omaohjaajatoiminta sekä mitkä ovat omaohjaajatoiminnan suurimmat haasteet ja ongelmat. Tarkoituksena oli myös lopuksi luoda omaohjaajatoiminnasta prosessinkuvaus yksikköön. Kehittämistyö toteutettiin yhteen lastensuojeluyksikköön, jossa on työntekijöitä yhteensä 12. Kehittämistyöhön osallistui viisi nuorta, ohjaajat ja yksikön esimies. Kehittämistyössä oli piirteitä tutkimuksellisesta kehittämistoiminnasta ja se eteni hyödyntäen bikva-mallia. Aineisto kerättiin nuorilta (N=5) teemahaastatteluilla, ohjaajilta kyselylomakkeella (N=5) sekä learning cafe-menetelmällä (N=9). Prosessinkuvaus yksikköön työstettiin osana learning cafeeta. Aineistoja analysoitiin teemoittelulla ja kyselyaineistoa määrällisellä analyysillä sekä SWOT-analyysillä. Tuloksista nousi esille, että omaohjaajan työnkuva on hyvin haasteellinen ja moninainen. Omaohjaajan merkitys on nuorille tärkeä, vaikka sitä ei aina osata tuoda esille. Suurimpana haasteena esille nousi nuoren ja omaohjaajan yhteisen ajan vähyys. Yhteisen ajan koettiin olevan hyvin merkityksellinen nuoren ja omaohjaajan välisen luottamuksellisen suhteen rakentumisen kannalta. Nuorille on tärkeää tulla kuulluksi ja ymmärretyiksi sekä saada aito tunne siitä, että heistä välitetään ja ollaan kiinnostuneita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste