Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sirunkiinnityslinjan kiinnirullaimen kehittäminen

Salonen, Jani (2010)

 
Avaa tiedosto
OPINNAYTETYO Sirunkiinnityslinjan kiinnirullaimen kehittaminen.pdf (3.048Mt)
Lataukset: 


Salonen, Jani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111136
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Rfid- sirunkiinnityslinjan kiinnirullaimen tärkeintä tehtävää, eli radan kireydensäätöä rullaustapahtumassa. Kiinnirullaimen kireydensäätö on puutteellinen sirunkiinnityslinjassa ja sitä säädetään käsin ajon aikana. Huonosta kireydensäädöstä seuraa konerullaan vääränlainen kireysjakauma, joka aiheuttaa huonoimmassa tilanteessa tuotannon menetyksiä rikkoutuneiden tunnisteiden muodossa ja vaikeuttaa aukirullausta jatkossa. Opinnäytetyössä tutkitaan konerullalle kireysskaala, suunnitellaan ohjausjärjestelmä automaattiseen kireydensäätöön, piirretään tekniset/sähkö/automaatio- kuvat ja suunnitellaan kitka-akselille kunnossapito-ohje.

Työtä lähdettiin aluksi toteuttamaan miettimällä mitä komponentteja säätöjärjestelmä vaatii ja mitä sirunkiinnityslinjassa entuudestaan olleita toimilaitteita pystyy käyttämään hyväksi. Järjestelmä vaatimuksien ollessa tiedossa alkoi miettiminen eri laitetoimittajien joukosta parhaat vaihtoehdot tähän järjestelmään. Logiikka ja eri toimilaitteet kilpailutettiin ja hintatietojen/ominaisuuksien pohjalta valikoitui kaikista kompaktein ohjausjärjestelmä, joka sisältää: logiikan, voimanmittaustelan, kauko-ohjauspaneelin, halkaisijanmittaus anturin ja paljon pieniä, mutta tärkeitä komponentteja.

Konerullan optimaalisen kireysskaalan määrittäminen tapahtui ajamalla koeajo, jonka perusteella saatujen tulosten avulla ja UPM:n aikaisemman kokemuksen avulla määräytyi konerullan kireysprofiili. Kiinnirullaimessa on käytössä kitka-akseli, jonka avulla radankireyttä kiinnirullaimella säädetään. Kitka-akselin toiminnassa on ollut puutteita, joiden korjaamisen työssä on pureuduttu. Kitka-akselille löytyi valmistajan toimesta kohtuullinen kunnossapito-ohjeistus, jota on sovellettu sopivaksi UPM:n käyttöön.

Uudella kireydensäätöjärjestelmällä pystyy parantamaan koneella tuotettujen tuotteiden kokonaishyötysuhdetta, eli tuottavuutta ja parantamaan jatkojalostuksessa tapahtuvaa aukirullausta. Kitka-akselin oikeanlaisen toiminnan ansiosta säätö toimii tarkasti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste