Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Heleats ruokamedian seuraajien sitoutuneisuus Instagramissa
Younsi, Yasmine (2019)
Younsi, Yasmine
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098817
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Heleatsille, joka toimii hotelli-, ravintola- ja elintarvikealojen markkinointiyrityksenä Helsingissä. Aiheen määritteli toimeksiantaja, koska heillä oli tarve teettää tutkimus Heleatsin Instagram-tilin seuraajien sitoutuneisuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Heleatsin Instagram-tilin seuraajien sitoutuneisuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä tapoja, joilla sitoutuneisuutta voidaan lisätä. Aihe rajattiin koskemaan vain Instagramin niin sanottuja perinteisiä julkaisuja, joten tämä tutkimus ei koskenut esimerkiksi Instagram Storiesia tai Instagram Live- lähetystä.
Päätutkimusongelmana oli: Mitkä tekijät vaikuttavat Heleats- ruokamedian Instagramin seuraajien sitoutuneisuuteen? Alanongelmat tässä tutkimuksessa olivat: Millainen sisältö tuottaa seuraajien sitoutuneisuutta sekä millaista sisältöä seuraajat haluavan Heleatsin julkaisevan enemmän? Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropolin avulla. Kysely oli avoin kaikille 11 700:lle Heleatsin Instagram-tilin seuraajalle 11 päivän ajan. Kyselyyn vastasi 105 vastaajaa, joista 92 % oli naisia.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat olivat sitoutuneisuudeltaan osallistumisen tasolla. Kuvassa ruoka-annoksen selkeä asettelu, hyvä valaistus ja raikkaus vaikuttivat sitoutuneisuuteen. Ihmisen näkymisestä ei pidetty, mutta pelkkien käsien näkyminen toi vastaajien mielestä mielenkiintoa kuvaan. Eniten sitoutuneisuutta tuottivat väreiltään muokkaamaton tai Clarendon-filtterillä muokattu kuva. Tulosten avulla selvisi, että seuraajat kaipaavat lisää vaihtelevuutta julkaisuihin sekä laajennusta ravintoloiden sijaintiin Helsingin keskusta-alueen ulkopuolelle.
Tutkimustulosten avulla tehtiin johtopäätös, että Heleatsin sisältö on visuaalisesti mielenkiintoista, mutta sanallista sitouttamista ei tehdä tarpeeksi. Kuvatekstissä käytettävien hashtagien tulee olla relevantteja ja antaa tietoa kuvan annoksesta sekä ravintolasta.
Tutkimustulosten ja pohdinnan avulla tehtiin kehitysehdotuksia Heleatsille sisällön kehittämiseksi. Kehitysehdotuksena oli, että Heleats voisi luoda toisen yritystä kuvastavan hashtagin, joka ei ole suoraan yrityksen nimi. Muita kehitysehdotuksia olivat julkaisut ruokatapahtumista sekä arvontojen lisääminen sisällössä. Sisältöön kommentoimisen ja julkaisun jakamisen kynnystä tulisi madaltaa esimerkiksi kuvatekstin avulla.
Päätutkimusongelmana oli: Mitkä tekijät vaikuttavat Heleats- ruokamedian Instagramin seuraajien sitoutuneisuuteen? Alanongelmat tässä tutkimuksessa olivat: Millainen sisältö tuottaa seuraajien sitoutuneisuutta sekä millaista sisältöä seuraajat haluavan Heleatsin julkaisevan enemmän? Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropolin avulla. Kysely oli avoin kaikille 11 700:lle Heleatsin Instagram-tilin seuraajalle 11 päivän ajan. Kyselyyn vastasi 105 vastaajaa, joista 92 % oli naisia.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat olivat sitoutuneisuudeltaan osallistumisen tasolla. Kuvassa ruoka-annoksen selkeä asettelu, hyvä valaistus ja raikkaus vaikuttivat sitoutuneisuuteen. Ihmisen näkymisestä ei pidetty, mutta pelkkien käsien näkyminen toi vastaajien mielestä mielenkiintoa kuvaan. Eniten sitoutuneisuutta tuottivat väreiltään muokkaamaton tai Clarendon-filtterillä muokattu kuva. Tulosten avulla selvisi, että seuraajat kaipaavat lisää vaihtelevuutta julkaisuihin sekä laajennusta ravintoloiden sijaintiin Helsingin keskusta-alueen ulkopuolelle.
Tutkimustulosten avulla tehtiin johtopäätös, että Heleatsin sisältö on visuaalisesti mielenkiintoista, mutta sanallista sitouttamista ei tehdä tarpeeksi. Kuvatekstissä käytettävien hashtagien tulee olla relevantteja ja antaa tietoa kuvan annoksesta sekä ravintolasta.
Tutkimustulosten ja pohdinnan avulla tehtiin kehitysehdotuksia Heleatsille sisällön kehittämiseksi. Kehitysehdotuksena oli, että Heleats voisi luoda toisen yritystä kuvastavan hashtagin, joka ei ole suoraan yrityksen nimi. Muita kehitysehdotuksia olivat julkaisut ruokatapahtumista sekä arvontojen lisääminen sisällössä. Sisältöön kommentoimisen ja julkaisun jakamisen kynnystä tulisi madaltaa esimerkiksi kuvatekstin avulla.