Näytä suppeat kuvailutiedot

Opintovapaalla hankitun osaamisen johtaminen ja hyödyntäminen Nordeassa

Niemi, Katariina (2019)

dc.contributor.authorNiemi, Katariina
dc.date.accessioned2019-05-10T08:57:15Z
dc.date.available2019-05-10T08:57:15Z
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/168743
dc.description.abstractTyöelämä muuttuu jatkuvasti ja se edellyttää myös työntekijöiltä oman osaamisen kehittämistä ja uusien asioiden oppimista. Nykypäivänä monet ihmiset kehittävät aikuisiällä omaa osaamistaan hankkimalla lisä- tai täydennyskoulutusta tai opiskelemalla kokonaan uuden tutkinnon. Monet hyödyntävät opiskelua varten opintovapaalakiin perustuvaa opintovapaata. Myös työntekijöiden osaamisen johtaminen on tärkeää, sillä henkilöstön osaaminen on yrityksille arvokasta aineetonta pääomaa, jota on kannattavaa hyödyntää. Osaamisen johtamisella voidaan myös varmistua oikeanlaisesta osaamisesta, jota yritys tarvitsee menestyäkseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, koetaanko Nordeassa työntekijän opintovapaa ja sitä myötä saatu uusi osaaminen hyödyllisenä ja arvokkaana osaamisen johtamisen ja kehittämisen kannalta. Sen lisäksi tutkimuksessa selvitettiin sitä, miten Nordeassa yleisesti suhtaudutaan opintovapaaseen ja miten opintovapaata koskevan lainsäädännön tunteminen ja noudattaminen toteutuu käytännössä. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu siitä, miten ihmiset oppivat ja miten osaaminen muodostuu sekä miten oikeanlaisella osaamisen johtamisella organisaatiot voivat hyötyä työntekijöiden osaamisesta ja kehittää sitä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käsitellään opintovapaan tarkoitusta sekä opintovapaalakia ja sitä täydentävää opintovapaa-asetusta. Tutkimus ja koko opinnäytetyöprojekti toteutettiin joulukuun 2018 ja huhtikuun 2019 välisenä aikana. Kyseessä oli laadullinen tutkimus ja tutkimusongelmaa selvitettiin haastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haastateltiin Nordean HR-yksikön edustajaa ja lisäksi kuutta työntekijää, joista viisi oli opintovapaalla haastatteluhetkellä ja yksi oli ollut aikaisemmin. Tulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijöiden opintovapaalla hankkimaa osaamista arvostetaan ja opintovapaisiin suhtaudutaan erittäin myönteisesti. Opintovapaalla hankitun osaamisen johtamiseen ei kuitenkaan ole tiettyjä toimintatapoja tai työkaluja, eikä työntekijöiden uutta osaamista hyödynnetä niin paljon, kuin mitä ehkä kannattaisi hyödyntää. Juridinen osaaminen opintovapaasta oli hyvin HR-yksikön hallussa, mutta esimiehille ja työntekijöille kaivattiin parempaa ohjeistusta.-
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleOpintovapaalla hankitun osaamisen johtaminen ja hyödyntäminen Nordeassa-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-201905098873-
dc.subject.specializationJuridiikka-
dc.subject.degreeprogramfi=Johdon assistenttityö ja kielet|sv=Ledningsassistentarbete och språk|en=Multilingual Management Assistant|-
dc.subject.ysoopintovapaa-
dc.subject.ysoosaaminen-
dc.subject.ysoosaamispääoma-
dc.subject.ysoosaamisen johtaminen-
dc.subject.ysoosaamisen kehittäminen-
dc.subject.disciplineJohdon assistenttityön ja kielen koulutus-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot