Olo Tilan sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Huhtamella, Jenny; Vaarasuo, Jenni (2019)
Huhtamella, Jenny
Vaarasuo, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098881
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Olo Tilalle, joka on Kurikan Fysioterapian toinen toimipiste. Olo Tila tarjoaa hyvinvointikoulutusta, kurssitoimintaa sekä majoitus- ja juhlatoimintaa. Työ keskittyy ilmaisiin sosiaalisen median markkinoinnin kanaviin, joita ovat blogi, Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn ja Twitter. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin helmikuussa 2019 ja se saatiin päätökseen toukokuussa 2019.
Tämä opinnäytetyö on produktityyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö, joka on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee teoriaa, joka sisältää markkinointiviestintää digitaalisissa kanavissa ja markkinoinnin suunnittelua sosiaalisessa mediassa. Toisessa osassa luodaan produkti, joka sisältää Olo Tilan sosiaalisen median markkinointisuunnitelman.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntynyttä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa toimeksiantaja Olo Tila voi halutessaan hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnissa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla Olo Tila voi omien resurssien puitteissa parantaa omaa toimintaansa sosiaalisessa mediassa ja saada markkinoinnista enemmän hyötyä ja näin mahdollisesti saada liiketoiminnallista voittoa enemmän.
Produktin tekemiseen käytettiin SOSTAC®-mallia sekä SWOT-analyysia. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman luominen aloitettiin käymällä läpi yrityksen tilanneanalyysi, jonka avulla asetettiin tavoitteet Olo Tilan sosiaalisen median markkinoinnille. Tilanneanalyysissa käytettiin apuna myös SWOT-analyysia. Tämän jälkeen määriteltiin strategia, jonka avulla valittiin kohderyhmät ja käytettävät sosiaalisen median kanavat. Taktiikkaosiossa tuotiin esille, mitä sosiaalisen median kanavissa konkreettisesti tehdään ja toimintaosuudessa määriteltiin, että mitä tehdään ja milloin. Tulosten mittausosiossa tuotiin esille, kuinka tavoitteiden toteutumista seurataan ja mitataan.
Tämä opinnäytetyö on produktityyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö, joka on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee teoriaa, joka sisältää markkinointiviestintää digitaalisissa kanavissa ja markkinoinnin suunnittelua sosiaalisessa mediassa. Toisessa osassa luodaan produkti, joka sisältää Olo Tilan sosiaalisen median markkinointisuunnitelman.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntynyttä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa toimeksiantaja Olo Tila voi halutessaan hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnissa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla Olo Tila voi omien resurssien puitteissa parantaa omaa toimintaansa sosiaalisessa mediassa ja saada markkinoinnista enemmän hyötyä ja näin mahdollisesti saada liiketoiminnallista voittoa enemmän.
Produktin tekemiseen käytettiin SOSTAC®-mallia sekä SWOT-analyysia. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman luominen aloitettiin käymällä läpi yrityksen tilanneanalyysi, jonka avulla asetettiin tavoitteet Olo Tilan sosiaalisen median markkinoinnille. Tilanneanalyysissa käytettiin apuna myös SWOT-analyysia. Tämän jälkeen määriteltiin strategia, jonka avulla valittiin kohderyhmät ja käytettävät sosiaalisen median kanavat. Taktiikkaosiossa tuotiin esille, mitä sosiaalisen median kanavissa konkreettisesti tehdään ja toimintaosuudessa määriteltiin, että mitä tehdään ja milloin. Tulosten mittausosiossa tuotiin esille, kuinka tavoitteiden toteutumista seurataan ja mitataan.