Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

En litteraturstudie på hur intern marknadsföring kan påverka de anställdas motivation i ett företag

Björn, Emma (2018)

 
Avaa tiedosto
emma björn examensarbete (2).pdf (542.1Kt)
Lataukset: 


Björn, Emma
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098598
Tiivistelmä
I dagens läge koncentrerar sig företag ofta på den externa marknadsföringen av sina pro-dukter eller service, vilket leder till att den interna marknadsföringen ofta blir glömd. Om företag inte koncentrerar sig på sina anställda kan det leda till personal som är omotiverad och inte vill stanna i företaget. Motivation är ett begrepp som har intresserat forskare re-dan länge och en mängd olika teorier inom ämnet har presenterats. I detta arbete har inklu-derats teorier av Maslow, Hertzberg samt Deci och Ryan. Trots att motivation har under-sökts mycket, har dess samband med intern marknadsföring undersökts först under det senaste decenniet mer och mer. Därför är syftet med detta arbete att undersöka hur intern marknadsföring i företag påverkar de anställdas motivation. Metoden som valts i arbetet är en systematisk litteraturstudie, där tidigare undersökningar inom ämnet intern marknads-föring och motivation har undersökts. Inklusionskriterierna för de inkluderade artiklarna var att de skulle vara publicerade mellan åren 2010 och 2018 och att de var skrivna på an-tingen svenska, finska eller engelska. Allt som allt inkluderades sju artiklar i arbetet. För att få en heltäckande uppfattning om intern marknadsföring och motivation på ett generellt plan, betraktades undersökningar från olika delar i världen och inom olika branscher. Alla artiklarna som inkluderats i arbetet är ense om att intern marknadsföring påverkar de an-ställdas motivation positivt. Resultaten visar dock en varians i vilka interna åtgärder det är som påverkar motivationen. Kommunikation, organisationell vision, belöningssystem, rekrytering, delegering av ansvar, tillräcklig utbildning och engagemang var faktorer som artiklarna upprepade gånger lyfte fram och menade ha en påverkan på de anställdas moti-vation. På basis av resultaten i arbetet skapades ett modellförslag till hur intern marknads-föring påverkar de anställdas motivation. Modellen inkluderar faktorerna kommunikation, organisationell vision, rekrytering och delegering av ansvar. Med denna modell vill man förenklat visa hur interna marknadsföringsåtgärder påverkar de anställda och hur det i sin tur leder till en ökad motivation. En välfungerande kommunikation inom företag påverkar den anställdas känsla av samhörighet, organisationell vision leder till klara målsättningar, rekrytering av kompetent personal leder till en god arbetsmiljö, och delegering av ansvar, slutligen, leder till en känsla av att man är viktig. Den slutliga slutsatsen med arbetet är att intern marknadsföring har en positiv påverkan på de anställdas motivation. En ökad moti-vation leder i sin tur till bättre arbetsprestationer och till anställda som vill stanna i företa-get.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste