Apua, minulla on omatunto! : pohdintaa mainonnan eettisyydestä suunnittelijan näkökulmasta
Veteläinen, Salla (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810910
Tiivistelmä
Mainonnan suunnittelija voi kohdata monenlaisia eettisiä ristiriitoja työssään. Ne voivat koskea niin itse työntekoa, kuin käsillä olevan projektin sisältöä. Halusin opinnäytteessäni kirjoittaa eräänlaisen ohjeistuksen, miten näistä erilaisista tilanteista voi selvitä. Lopputuloksena kirjoitin uusiksi Raamatun 10 käskyä mainonnan suunnittelijan näkökulmasta. Aihe kiinnosti minua, sillä pidän itseäni eettisesti valveutuneena ihmisenä ja halusin selvittää voiko tällä alalla tehdä töitä puhtaalla omatunnolla, vaikka asiakkaat ja työt voivat sotia omaa eettistä ajattelua vastaan.
Tein pienimuotoisen kyselyn sähköpostilla, jossa kysyin alalla työskentelevien kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten voi pärjätä omantuntonsa kanssa mainosalalla. Lisäksi haastattelin alan konkaria saadakseni kokeneemman näkemyksen siitä, millaista on olla töissä mainostoimistossa. Lisäksi käytin verkkolähteinä erilaisia foorumeita ja blogeja, joissa sivuttiin mainonnansuunnittelua ja luovaa alaa yleisesti.
Mainonnan eettisyyttä ei voida erottaa muusta eettisyydestä, sillä samat hyvän elämän ohjeet pätevät myös mainosmaailmassa. Se missä mainosten suunnittelu eroaa monista muista aloista on, että suunnittelija joutuu projekteissaan ottamaan huomioon eettiset ohjeistukset. Esimerkiksi lapsiin kohdistuva mainontaan on olemassa eettiset säännöt. Suunnittelija on hyvin pitkälti vastuussa omista töistään ja hänellä pitää olla käsitys siitä, mikä on suotavaa ja mikä menee huonon maun puolelle.
Tein pienimuotoisen kyselyn sähköpostilla, jossa kysyin alalla työskentelevien kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten voi pärjätä omantuntonsa kanssa mainosalalla. Lisäksi haastattelin alan konkaria saadakseni kokeneemman näkemyksen siitä, millaista on olla töissä mainostoimistossa. Lisäksi käytin verkkolähteinä erilaisia foorumeita ja blogeja, joissa sivuttiin mainonnansuunnittelua ja luovaa alaa yleisesti.
Mainonnan eettisyyttä ei voida erottaa muusta eettisyydestä, sillä samat hyvän elämän ohjeet pätevät myös mainosmaailmassa. Se missä mainosten suunnittelu eroaa monista muista aloista on, että suunnittelija joutuu projekteissaan ottamaan huomioon eettiset ohjeistukset. Esimerkiksi lapsiin kohdistuva mainontaan on olemassa eettiset säännöt. Suunnittelija on hyvin pitkälti vastuussa omista töistään ja hänellä pitää olla käsitys siitä, mikä on suotavaa ja mikä menee huonon maun puolelle.