Haastava käyttäytyminen ja vuorovaikutus kehitysvammaisen kanssa – Opas kehitysvammaisen kohtaamiseen
Jaatinen, Anna; Mononen, Marjaana (2019)
Jaatinen, Anna
Mononen, Marjaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109070
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Itä-Savon sairaanhoitopiirin alaisuudessa toimivan Mäntykodin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Mäntykodille opas kehitysvammaisen kohtaamiseen. Tavoitteena oli lisätä Mäntykodin ohjaajien tietoutta ja lisätä heidän ymmärrystään asioista, joihin kehitysvammaisen kohtaamisessa tulisi kiinnittää huomiota. Oppaassa selvitetään, mistä haastava käyttäytyminen voi johtua, miten käyttäytymiseen voidaan vaikuttaa ja kuinka voidaan ratkaista ja ennaltaehkäistä haastavia tilanteita. Henkilökunnan tietoutta lisäämällä pyritään mahdollistamaan kehitysvammaisille miellyttäviä kommunikaatiotilanteita heidän päivittäisessä arjessaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, joka sisältää viisi vaihetta. Tuotekehityksen vaiheet ovat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointi, luonnostelu, kehittely ja viimeistely. Ideointi- ja suunnitteluvaiheeseen kuului teoreettisen viitekehyksen laatiminen sekä oppaan sisällön ja ulkoasun suunnittelu. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kehitysvammaisuuden määritelmästä, haastavasta käyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, haastavaan käyttäytymiseen puuttumisesta sekä vuorovaikutuksesta ja kommunikoinnista kehitysvammaisen kanssa. Kehittämisvaiheessa laadittiin opas ja viimeistelyä varten toteutettiin tuotteen esitestaus Mäntykodin henkilökunnalla, jotka arvioivat oppaan vastaavan toimeksiantajan tarpeita. Vastaajien mielestä opas oli selkeä, hyvä ja tarpeellinen.
Jatkokehitysideana olisi kyselytutkimus yksiköille, joissa työskennellään haastavasti käyttäytyvien kehitysvammaisten henkilöiden parissa. Kyselyn avulla voitaisiin selvittää, millaisia keinoja he ovat käyttäneet haastavien tilanteiden ennaltaehkäisyyn ja miten haastavat tilanteet on yksiköissä ratkaistu sekä millaisiksi he kokevat omat valmiutensa hoitaa tällaiset tilanteet. Näin saataisiin tietoa, miten haastavien tilanteiden ratkaisu toteutuu käytännössä ja toteutuuko kehitysvammaisen itsemääräämisoikeus. Myös oppaan päivittäminen voi olla tarpeen, kun tutkimustietoa tai uusia toimintamalleja kehitysvammaisten kohtaamiseen saadaan lisää.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, joka sisältää viisi vaihetta. Tuotekehityksen vaiheet ovat kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointi, luonnostelu, kehittely ja viimeistely. Ideointi- ja suunnitteluvaiheeseen kuului teoreettisen viitekehyksen laatiminen sekä oppaan sisällön ja ulkoasun suunnittelu. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kehitysvammaisuuden määritelmästä, haastavasta käyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, haastavaan käyttäytymiseen puuttumisesta sekä vuorovaikutuksesta ja kommunikoinnista kehitysvammaisen kanssa. Kehittämisvaiheessa laadittiin opas ja viimeistelyä varten toteutettiin tuotteen esitestaus Mäntykodin henkilökunnalla, jotka arvioivat oppaan vastaavan toimeksiantajan tarpeita. Vastaajien mielestä opas oli selkeä, hyvä ja tarpeellinen.
Jatkokehitysideana olisi kyselytutkimus yksiköille, joissa työskennellään haastavasti käyttäytyvien kehitysvammaisten henkilöiden parissa. Kyselyn avulla voitaisiin selvittää, millaisia keinoja he ovat käyttäneet haastavien tilanteiden ennaltaehkäisyyn ja miten haastavat tilanteet on yksiköissä ratkaistu sekä millaisiksi he kokevat omat valmiutensa hoitaa tällaiset tilanteet. Näin saataisiin tietoa, miten haastavien tilanteiden ratkaisu toteutuu käytännössä ja toteutuuko kehitysvammaisen itsemääräämisoikeus. Myös oppaan päivittäminen voi olla tarpeen, kun tutkimustietoa tai uusia toimintamalleja kehitysvammaisten kohtaamiseen saadaan lisää.