Tarvikevaraston seurannan ja toimintamallien kehittäminen
Sivula, Sanni (2010)
Sivula, Sanni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810918
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön on tilannut Mecania Automation Oy, joka valmistaa tuotantoautomaatiolaitteita ja sähköautomaatiokeskuksia. Pääosa yrityksen hankinnasta on asiakasohjautuvaa eli nimikkeet tilataan asiakkaan tilauksen antamasta impulssista. Vain jatkuvasti tarvittavia tarvikkeita varastoidaan.
Tarvikevarasto on pieni suhteessa hankintoihin, siksi sen toiminnan tehokkuuteen ei ollut kiinnitetty huomiota. Tarvikevarasto oli työllistävä ja sen palvelutaso oli heikko. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja kehittää varaston valvontaa ja toimintamalleja.
Työ aloitettiin kartoittamalla ongelmia haastatteluilla ja toiminnan tutkimisella. Ongelmien todettiin liittyvän suureksi osaksi toisiinsa. Suurimpia ongelmia olivat täydennystilausten tekemisen työllistävä vaikutus, ostajien tietämättömyys varastosaldoista ja tuotantoa häiritsevät varastopuutokset. Kartoituksen jälkeen etsittiin yksinkertaisia kehitystapoja teorialähteitä hyödyntäen. Oli tärkeää, että ratkaisut eivät vaadi suuria investointeja.
Seurannan tehostamiseksi ehdotettiin varastonvalvontaohjelman käyttöönottoa ja kannettavan tiedonkeruupäätteen hankintaa. Varastotuotteet tulee jakaa kriittisiin ja ei-kriittisiin. Kriittisille sovelletaan reaaliaikaista seurantaa ja ei-kriittisille laatikoittain seurantaa, jottei seuranta työllistäisi liikaa. Ehdotuksilla saadaan vähennettyä ostajien varastotuotteiden hankintaan kuluvaa työaikaa ja varmistettua, ettei puutoksia synny.
Opinnäytetyössä esiteltyjen kehitysehdotusten käyttöönotto vähentää varaston ylläpitoon kuluvaa työaikaa ja parantaa varaston käytettävyyttä ja palvelutasoa.
Opinnäytetyön on tilannut Mecania Automation Oy, joka valmistaa tuotantoautomaatiolaitteita ja sähköautomaatiokeskuksia. Pääosa yrityksen hankinnasta on asiakasohjautuvaa eli nimikkeet tilataan asiakkaan tilauksen antamasta impulssista. Vain jatkuvasti tarvittavia tarvikkeita varastoidaan.
Tarvikevarasto on pieni suhteessa hankintoihin, siksi sen toiminnan tehokkuuteen ei ollut kiinnitetty huomiota. Tarvikevarasto oli työllistävä ja sen palvelutaso oli heikko. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja kehittää varaston valvontaa ja toimintamalleja.
Työ aloitettiin kartoittamalla ongelmia haastatteluilla ja toiminnan tutkimisella. Ongelmien todettiin liittyvän suureksi osaksi toisiinsa. Suurimpia ongelmia olivat täydennystilausten tekemisen työllistävä vaikutus, ostajien tietämättömyys varastosaldoista ja tuotantoa häiritsevät varastopuutokset. Kartoituksen jälkeen etsittiin yksinkertaisia kehitystapoja teorialähteitä hyödyntäen. Oli tärkeää, että ratkaisut eivät vaadi suuria investointeja.
Seurannan tehostamiseksi ehdotettiin varastonvalvontaohjelman käyttöönottoa ja kannettavan tiedonkeruupäätteen hankintaa. Varastotuotteet tulee jakaa kriittisiin ja ei-kriittisiin. Kriittisille sovelletaan reaaliaikaista seurantaa ja ei-kriittisille laatikoittain seurantaa, jottei seuranta työllistäisi liikaa. Ehdotuksilla saadaan vähennettyä ostajien varastotuotteiden hankintaan kuluvaa työaikaa ja varmistettua, ettei puutoksia synny.
Opinnäytetyössä esiteltyjen kehitysehdotusten käyttöönotto vähentää varaston ylläpitoon kuluvaa työaikaa ja parantaa varaston käytettävyyttä ja palvelutasoa.