E-säännön 100 mittausten tutkiminen ja kehittäminen
Ruohoniemi, Joona (2019)
Ruohoniemi, Joona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109212
Tiivistelmä
Maailmanlaajuinen jatkuva suuntautuminen kohti puhtaampaa ja päästöttömämpää liikennettä on jo pitkän aikaa ohjannut autonvalmistajia kehittämään vaihtoehtoisia polttoaineita ja niiden käyttöä sekä muita ratkaisuja ajoneuvojen käyttövoiman suhteen perinteisen polttomoottorin tilalle.
Tällä hetkellä suosituin vaihtoehtoinen voimanlähde polttomoottoreiden tilalle Suomessa on hybridijärjestelmä. Toisena vahvana vaihtoehtona polttomoottoreiden syrjäyttämiseen maassamme ovat täyssähköautot. Molemmissa näistä on korkeajännitteellä toimiva sähköinen voimalinja, joka luo ajoneuvoihin tietynlaisia turvallisuusriskejä. Näitä riskejä pyritään pienentämään muun muassa kansainvälisillä vaatimuksilla ajoneuvoja kohtaan, esimerkiksi vaatimuksilla korkeajännitejärjestelmän eristeiden ominaisuuksien osalta.
Työn tarkoituksena oli selvittää, ovatko toimeksiantajana toimivan akkreditoidun testauslaboratorion Oy Testmill Ltd:n mittauslaitteet sähkö- ja hybridiajoneuvojen korkeajännite-eristeiden eristysvastuksien mittaamiseen vaatimustenmukaisia, sekä määrittää mittausepävarmuus kyseisille mittauksille.
Työn aikana käydään läpi oleellista teoriatietoa sähkö- ja hybridiajoneuvoista, sähkötekniikasta sekä mittaustekniikasta, eritoten mittausepävarmuuden määrittämisestä. Toimeksiantajayrityksen tilasta työn aihealueen osalta työn aloittamishetkellä on tehty nykytila-analyysi vertailua varten.
Työ koostuu kokonaisuudessaan tästä raportista, johon saavutetut tulokset ovat kirjattu ylös niin, että ne olisivat mahdollisimman hyödyllisiä toimeksiantajan tulevissa töissä ja että tuloksia olisi myös mahdollisimman helppo käyttää toimeksiantajan tarpeiden mukaisesti tulevissa töissä. The constant worldwide orientation towards cleaner and more emission-free traffic has directed automotive industry for a long time already to develop alternative fuels, their use and other solutions for vehicle propulsion instead of conventional internal combustion engines. At the moment the most popular alternative propulsion system in Finland is, instead of the internal combustion engine, a hybrid system. Another alternative propulsion system to consider for displacing internal combustion engines in Finland is full electric cars (Battery Electric Vehicles, BEV). In both systems there is an electric power line that uses a high-voltage electricity. The high-voltage system of hybrid and electric cars creates safety risks of a certain kind in these vehicles. The aim is to reduce these risks with international requirements for these kinds of vehicles, with requirements to the characteristics of insulation in the high-voltage system, for example. The main task of the thesis was to clarify, if the principal company’s measuring devices for measuring the insulation resistance of high-voltage insulators from hybrid and electric vehicles complied with the requirements set by the UNECE regulation number 100. Another task was to define the uncertainty of measurement for these kinds of insulation resistance measurements. The principal company of the thesis was Oy Testmill Ltd, an accredited testing laboratory. Their main business is all kinds of vehicles. Essential theoretical information about hybrid and electric vehicles, electrical engineering and measurement technology was discussed in the thesis. In the beginning, a present state analysis was made for the principal company about their status in the area in which the thesis would focus on. The present state analysis was made for possible comparison purposes.
Tällä hetkellä suosituin vaihtoehtoinen voimanlähde polttomoottoreiden tilalle Suomessa on hybridijärjestelmä. Toisena vahvana vaihtoehtona polttomoottoreiden syrjäyttämiseen maassamme ovat täyssähköautot. Molemmissa näistä on korkeajännitteellä toimiva sähköinen voimalinja, joka luo ajoneuvoihin tietynlaisia turvallisuusriskejä. Näitä riskejä pyritään pienentämään muun muassa kansainvälisillä vaatimuksilla ajoneuvoja kohtaan, esimerkiksi vaatimuksilla korkeajännitejärjestelmän eristeiden ominaisuuksien osalta.
Työn tarkoituksena oli selvittää, ovatko toimeksiantajana toimivan akkreditoidun testauslaboratorion Oy Testmill Ltd:n mittauslaitteet sähkö- ja hybridiajoneuvojen korkeajännite-eristeiden eristysvastuksien mittaamiseen vaatimustenmukaisia, sekä määrittää mittausepävarmuus kyseisille mittauksille.
Työn aikana käydään läpi oleellista teoriatietoa sähkö- ja hybridiajoneuvoista, sähkötekniikasta sekä mittaustekniikasta, eritoten mittausepävarmuuden määrittämisestä. Toimeksiantajayrityksen tilasta työn aihealueen osalta työn aloittamishetkellä on tehty nykytila-analyysi vertailua varten.
Työ koostuu kokonaisuudessaan tästä raportista, johon saavutetut tulokset ovat kirjattu ylös niin, että ne olisivat mahdollisimman hyödyllisiä toimeksiantajan tulevissa töissä ja että tuloksia olisi myös mahdollisimman helppo käyttää toimeksiantajan tarpeiden mukaisesti tulevissa töissä.