Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kinect v2 -sensorien luurankodatan fuusio

Majapuro, Sini (2019)

 
Avaa tiedosto
Majapuro_Sini.pdf (687.1Kt)
Lataukset: 


Majapuro, Sini
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119234
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää Seinäjoen Ammattikorkeakoulun virtuaalitekniikan laboratoriolle sovellus, joka yhdistää useampien Kinect v2 -sensoreiden tuottaman luurankodatan. Tarkempaa luurankoa voidaan hyödyntää virtuaalitodellisuudessa antamaan huomattavaa lisäimmersiota, kun käyttäjä voi nähdä koko vartalonsa virtuaalimaailmassa.
Sovellusta varten selvitettiin algoritmeja, joita työssä voitaisiin käyttää kohdistamiseen ja fuusiointiin. Työhön valittiin Kabsch-algoritmi automaattiseen kohdistamiseen ja Kalman-suodin laadukkaan fuusion tekoon. Työssä käytettiin pohjana Microsoftin RoomAlive-projektia, joka tarjosi valmiin Kinect-palvelimen ja asiakasohjelman. Palvelin lähettää luurankodataa verkon yli ja asiakasohjelma vastaanottaa ja näyttää luurangot Unity-pelimoottorilla. Asiakasohjelmaa muokattiin projektin pohjaksi.
Vastaanotetut luurangot kohdistetaan Kabschalgoritmilla niin, että samannimiset nivelet ovat mahdollisimman lähellä toisiaan. Tämän jälkeen samannimiset nivelet fuusioidaan Kalman-suotimella. Lopuksi sovellukseen liitetään HTC Vive -virtuaalilasit, ja fuusioitu luuranko skaalataan ja kohdistetaan niin, että se näkyy virtuaalilasien käyttäjän oman vartalon paikalla. Luurankojen kohdistus ja fuusio onnistuivat erinomaisesti. Fuusioitua luurankoa ei kuitenkaan saatu näkymään laseilla oikein työlle annetussa ajassa. Kunhan luurangon siirto virtuaalilaseille saadaan toimimaan, projektia voidaan käyttää antamaan immersiivisempi käyttäjäkokemus mille tahansa Unity-pohjaiselle virtuaalitodellisuussovellukselle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste