Bloggaajien ajatuksia alan itsesääntelystä
Stam, Maura (2019)
Stam, Maura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109176
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin ammattibloggaajien ajatuksia alan eettisestä itsesääntelystä. Nykytilanteen selvittämiseksi tutkittiin, minkälaisia eettisiä ohjeita bloggaajat noudattavat tällä hetkellä. Työn päätavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita bloggaamisen itsesääntelyyn liittyy. Tavoitteena oli myös etsiä ratkaisuja ilmenneisiin haasteisiin. Työn tarkoituksena oli edistää bloggaajien itsesääntelyä niin, että he voisivat olla osana entistä luotettavampaa tiedonvälitystä. Tarkoituksena oli etsiä keinoja bloggaajien itsesääntelyn edistämiseen, jotta kaikki alalla toimijat noudattaisivat läpinäkyvyyttä ja eettisiä periaatteita sekä mainonnassa että kaikessa muussa toiminnassaan. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2019 aikana.
Opinnäytetyön aihe, bloggaajien itsesääntely, liittyy vahvasti bloggaamisen ammattimaistumiseen. Yhteiskunnan digitalisoitumisen ja työkulttuurin muutoksen seurauksena alun perin harrastusmielessä perustetuista blogeista on kehittynyt markkinointikanavia ja sitä kautta uusi tapa työllistyä. Bloggaajista on muodostunut oma ammattiryhmänsä, jonka toiminta on laajentunut blogin lisäksi usein myös muihin sosiaalisen median kanaviin. Tämä tutkimus käsittelee ainoastaan ammattibloggaajien itsesääntelyä. Muut sosiaalisen median vaikuttajat on rajattu pois selkeyden vuoksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kolmelle ammattibloggaajalle. Heidät valittiin sillä perusteella, että heillä on mahdollisimman paljon kokemusta ja tietoa tutkittavasta aiheesta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Nykyistä ammattibloggaajia sääntelevää kuluttajansuojalakia voi tulkita monin eri tavoin.
Vaikka suurin osa bloggaajista suhtautuu blogien sääntelyyn myönteisesti ja erilaisia bloggaajille suunnattuja eettisiä ohjeistuksia on laadittu esimerkiksi blogiportaalien toimesta, lopulta ohjeiden noudattamisesta vastaa vain ja ainoastaan bloggaaja itse. Itsesääntely voi olla parhaimmillaan viranomaisvalvontaa nopeampaa, joustavampaa ja edullisempaa. Itsesääntelyn merkitys korostuu etenkin silloin, kun ala on uusi.
Tutkimuksen tuloksena oli, että itsesääntely ei ole ainoastaan bloggaajista riippuvainen, vaan siihen vaikuttaa moni erillinen taho. Bloggaajien oman toiminnan lisäksi itsesääntelyn edistämiseksi vaaditaan muutoksia niin yhteistyöyritysten, Mainonnan eettisen neuvoston kuin lukijoidenkin toimintaan. Tutkimuksessa selvisi, että bloggaajat ovat verkostoituneet vahvasti alan sisällä, ja seuraava tärkeä askel itsesääntelyn kannalta olisi bloggaajien ammatillinen järjestäytyminen.
Haastateltavien mukaan valvonnassa tulisi kiinnittää huomiota myös mainostavien yritysten vastuuseen ja toimintatapoihin. Sanktiojärjestelmän luominen nähtiin tärkeänä, koska se parantaisi itsesääntelyn tehoa. Ennen kaikkea haastateltavat toivoivat selkeitä ohjeita siitä, kuinka kuluttajansuojalakia tulisi tarkalleen ottaen noudattaa erilaisissa kanavissa.
Opinnäytetyön aihe, bloggaajien itsesääntely, liittyy vahvasti bloggaamisen ammattimaistumiseen. Yhteiskunnan digitalisoitumisen ja työkulttuurin muutoksen seurauksena alun perin harrastusmielessä perustetuista blogeista on kehittynyt markkinointikanavia ja sitä kautta uusi tapa työllistyä. Bloggaajista on muodostunut oma ammattiryhmänsä, jonka toiminta on laajentunut blogin lisäksi usein myös muihin sosiaalisen median kanaviin. Tämä tutkimus käsittelee ainoastaan ammattibloggaajien itsesääntelyä. Muut sosiaalisen median vaikuttajat on rajattu pois selkeyden vuoksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kolmelle ammattibloggaajalle. Heidät valittiin sillä perusteella, että heillä on mahdollisimman paljon kokemusta ja tietoa tutkittavasta aiheesta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Nykyistä ammattibloggaajia sääntelevää kuluttajansuojalakia voi tulkita monin eri tavoin.
Vaikka suurin osa bloggaajista suhtautuu blogien sääntelyyn myönteisesti ja erilaisia bloggaajille suunnattuja eettisiä ohjeistuksia on laadittu esimerkiksi blogiportaalien toimesta, lopulta ohjeiden noudattamisesta vastaa vain ja ainoastaan bloggaaja itse. Itsesääntely voi olla parhaimmillaan viranomaisvalvontaa nopeampaa, joustavampaa ja edullisempaa. Itsesääntelyn merkitys korostuu etenkin silloin, kun ala on uusi.
Tutkimuksen tuloksena oli, että itsesääntely ei ole ainoastaan bloggaajista riippuvainen, vaan siihen vaikuttaa moni erillinen taho. Bloggaajien oman toiminnan lisäksi itsesääntelyn edistämiseksi vaaditaan muutoksia niin yhteistyöyritysten, Mainonnan eettisen neuvoston kuin lukijoidenkin toimintaan. Tutkimuksessa selvisi, että bloggaajat ovat verkostoituneet vahvasti alan sisällä, ja seuraava tärkeä askel itsesääntelyn kannalta olisi bloggaajien ammatillinen järjestäytyminen.
Haastateltavien mukaan valvonnassa tulisi kiinnittää huomiota myös mainostavien yritysten vastuuseen ja toimintatapoihin. Sanktiojärjestelmän luominen nähtiin tärkeänä, koska se parantaisi itsesääntelyn tehoa. Ennen kaikkea haastateltavat toivoivat selkeitä ohjeita siitä, kuinka kuluttajansuojalakia tulisi tarkalleen ottaen noudattaa erilaisissa kanavissa.