Verkkokaupan kehittämissuunnitelma More On Oy:lle
Johansson, Melina (2019)
Johansson, Melina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119228
Tiivistelmä
Verkkokaupasta ostaminen on yksi ympäri maailmaa nopeimmin kasvavista ilmiöistä. Kuluttajat ostavat kasvavissa määrin verkosta, ja niin suomalaisten kuin ulkomaistenkin verkkokauppojen suosio on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda verkkokaupan kehittämissuunnitelma, jonka avulla toimeksiantajayritys More On Oy voisi menestyksekkäästi kehittää ja ylläpitää nykyistä verkkokauppaansa. Kehittämissuunnitelmassa keskityttiin verkkokaupan löydettävyyteen hakukoneoptimoinnin kautta, käyttäjäkokemuksen parantamiseen sekä verkkokaupan ylläpitoon.
Työn tietoperusta käsittelee verkkokauppaa yleisesti, verkkokaupan menestykseen ja ylläpitoon liittyviä tekijöitä, hakukoneoptimointia sekä käyttäjäkokemusta. Lähteinä käytettiin ajankohtaisia verkkokauppatutkimuksia, artikkeleja, kirjallisuutta ja blogikirjoituksia.
Verkkokaupan kehittämissuunnitelma toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä eli se koostui raportista ja produktista. Raportissa avattiin More Onin verkkokaupassa havaittuja ongelmakohtia sekä produktin tuottamiseen liittyviä valinta-, suunnittelu- ja toteutusprosesseja. Ratkaisuehdotukset eli itse produkti löytyy raportin liitteenä. Työ toteutettiin keväällä 2019.
Kokonaisuudessaan työ tarjosi yleisesti tietoa verkkokaupoista ja niiden ylläpidosta sekä monipuolisia verkkokaupan kehittämisehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Valmiiden kehittämisehdotusten lisäksi suunnitelma piti sisällään ohjeita erilaisten analytiikan työkalujen käyttöön.
Kehittämisehdotukset koottiin Canva design-työkalulla toteutettuun verkkokaupan kehittämissuunnitelmaan, jonka sisältö jakautui kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin SEO:ta eli hakukoneoptimointia, toisessa osassa UX-, UI- ja visuaalista suunnittelua ja kolmannessa osassa verkkokaupan ylläpitoa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda verkkokaupan kehittämissuunnitelma, jonka avulla toimeksiantajayritys More On Oy voisi menestyksekkäästi kehittää ja ylläpitää nykyistä verkkokauppaansa. Kehittämissuunnitelmassa keskityttiin verkkokaupan löydettävyyteen hakukoneoptimoinnin kautta, käyttäjäkokemuksen parantamiseen sekä verkkokaupan ylläpitoon.
Työn tietoperusta käsittelee verkkokauppaa yleisesti, verkkokaupan menestykseen ja ylläpitoon liittyviä tekijöitä, hakukoneoptimointia sekä käyttäjäkokemusta. Lähteinä käytettiin ajankohtaisia verkkokauppatutkimuksia, artikkeleja, kirjallisuutta ja blogikirjoituksia.
Verkkokaupan kehittämissuunnitelma toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä eli se koostui raportista ja produktista. Raportissa avattiin More Onin verkkokaupassa havaittuja ongelmakohtia sekä produktin tuottamiseen liittyviä valinta-, suunnittelu- ja toteutusprosesseja. Ratkaisuehdotukset eli itse produkti löytyy raportin liitteenä. Työ toteutettiin keväällä 2019.
Kokonaisuudessaan työ tarjosi yleisesti tietoa verkkokaupoista ja niiden ylläpidosta sekä monipuolisia verkkokaupan kehittämisehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Valmiiden kehittämisehdotusten lisäksi suunnitelma piti sisällään ohjeita erilaisten analytiikan työkalujen käyttöön.
Kehittämisehdotukset koottiin Canva design-työkalulla toteutettuun verkkokaupan kehittämissuunnitelmaan, jonka sisältö jakautui kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin SEO:ta eli hakukoneoptimointia, toisessa osassa UX-, UI- ja visuaalista suunnittelua ja kolmannessa osassa verkkokaupan ylläpitoa.